42 HADIS ARBAIN IMAM NAWAWI

1) Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khattab r.a, dia berkata, “Saya mendgr Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap org (akan dibalas) berdasarkan apa yg dia niatkan. Siapa yg hijrahnya krn (ingin mendptkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kpd (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yg hijrahnya krn menginginkan kehidupan yg layak di dunia atau krn wanita yg ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sbgmn) yg dia niatkan. (Riwayat dua imam hadis, Abu Abdullah Muhammad bin Isma’il bin Ibrahim bin Al Mughirah bin Bardizbah Al Bukhari dan Abu Al Husain, Muslim bin Al Hajjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naisaaburi di dlm dua kitab Sahih, yg merupakan kitab yg paling sahih yg pernah dikarang).

2) Dari Umar r.a juga dia berkata : Ketika kami duduk2 disisi Rasulullah saw suatu hari tiba2 dtglah seorg lelaki yg mengenakan baju yg sgt putih dan berambut sgt hitam, tidak tampak padanya bekas2 perjlnan jauh dan Tiada seorgpun di antara kami yg mengenalnya. Hingga kemudian dia duduk di hadapan Nabi lalu menempelkan kedua lututnya kpd kpd lutut baginda seraya berkata, “Ya Muhammad, beritahukan aku ttg Islam?”, Maka bersabdalah baginda: “Islam adalah engkau bersaksi bahawa Tiada tuhan yg disembah selain Allah dan bahawa Nabi Muhammad adalah utusan Allah, engkau mendiri kan solat, menunaikan zakat, puasa Ramadan dan pergi haji jika mampu”, kemudian dia berkata, “anda benar”. 

Kami semua hairan, dia yg bertanya dia pula yg membenarkan. Kemudian dia bertanya lagi: “Beritahukan aku ttg Iman.” Lalu baginda bersabda, “Engkau beriman kpd Allah, malaikat2Nya, kitab2Nya, rasul2Nya dan hari akhir dan engkau beriman kpd takdir yg baik maupun yg buruk”, kemudia dia berkata, “anda benar”. Kemudian dia berkata lagi: “Beritahu kan aku ttg ihsan”. Lalu beliau bersabda, “Ihsan adalah engkau beribadah kpd Allah seakan2 engkau melihatnya, jika engkau tidak melihatnya maka Dia melihat engkau” . Kemudian dia berkata, “Beritahukan aku ttg hari kiamat (bila kejadiannya)”. Beliau bersabda,“Yg ditanya tidak lebih tahu dari yg bertanya”. 

Dia berkata,“Beritahukan aku ttg tanda2nya”, beliau bersabda, “Jika seorg hamba melahirkan tuannya dan jika engkau melihat seorg tanpa kasut dan pakaian, miskin lagi penggembala domba, berlomba2 meninggikan bangunan nya”, kemudian org itu berlalu dan aku berdiam sebentar. Kemudian beliau (Rasulullah saw) bertanya,“Tahukah engkau siapa yg bertanya?” Aku berkata,“ Allah dan RasulNya lebih mengetahui.” Baginda bersabda,“Dia adalah Jibril yg dtg kpd kalian (bermaksud) mengajarkan agama kalian.” (HR Muslim).

3) Dari Abu Abdurrahman, Abdullah bin Umar bin Alh Khattab r.huma dia berkata: Saya mendgr Rasulullah saw bersabda: Islam dibangun di atas lima perkara; Bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan bahawa Nabi Muhammad utusan Allah, menegakkan solat, menunaikan zakat, melaksana kan haji dan puasa Ramadan. (HR Tirmizi dan Muslim).

4) Dari Abu Abdurrahman Abdullah bin Masud r.a beliau berkata: Rasulullah saw menyampaikan kpd kami dan beliau adalah org yg benar dan dibenarkan: Sesungguhnya setiap kalian dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya sbg setitis mani selama 40 hari, kemudian berubah menjadi setitis darah selama 40 hari, kemudian menjadi segumpal daging selama 40 hari. Kemudian diutus kpdnya seorg malaikat lalu ditiupkan padanya ruh dan dia diperintahkan utk menetapkan 4 perkara: menetapkan rezekinya, ajalnya, amalnya dan celaka atau bahagianya. Demi Allah yg Tiada ilah selainNya, sesungguhnya di antara kalian ada yg melakukan perbuatan ahli syurga hingga jarak antara dirinya dan syurga tinggal sehasta akan ttpi telah dittpkan baginya ketentuan, dia melaku kan perbuatan ahli neraka maka masuklah dia ke dlm neraka. Sesungguhnya di antara kalian ada yg melakukan perbuatan ahli neraka hingga jarak antara diri nya dan neraka tinggal sehasta akan ttpi telah dittpkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli syurga maka masuklah dia ke dlm syurga. (HR Bukhari & Muslim).

5) Dari Ummul Mu’minin; Ummu Abdillah; Aisyah r.ha dia berkata: Rasulullah saw bersabda: Siapa yg mengada-ada dlm urusan (agama) kami ini yg bukan (berasal) darinya maka dia tertolak. (Riwayat Bukhari dan Muslim), dlm riwayat Muslim disebutkan: siapa yg melakukan suatu perbuatan (ibadah) yg bukan urusan (agama) kami, maka dia tertolak.

6) Dari Abu Abdillah Nu’man bin Basyir r.a dia berkata, Saya mendgr Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya yg halal itu jelas dan yg haram itu jelas. Di antara keduanya terdpt perkara2 yg syubhat (samar2 yg tidak diketahui oleh org bnyk. Maka siapa yg takut terhadap syubhat bererti dia telah menyelamat kan agamanya dan kehormatannya. Dan siapa yg terjerumus dlm perkara syubhat, maka akan terjerumus dlm perkara yg diharamkan. Sbgmn penggembala yg menggembalakan haiwan gembalaannya di sekitar (ladang) yg dilarang utk memasukinya, maka lambat laun dia akan memasukinya. Ketahuilah bahawa setiap raja memiliki larangan dan larangan Allah adalah apa yg Dia haramkan. Ketahuilah bahawa dlm diri ini terdpt segumpal daging, jika dia baik maka baiklah seluruh tubuh ini dan jika dia buruk, maka buruklah seluruh tubuh; ketahuilah bahawa dia adalah hati “. (HR Bukhari dan Muslim)

7) Dari Abu Ruqoyah Tamim Ad Daari r.a, sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: Agama adalah nasihat, kami berkata: Kpd siapa? Beliau bersabda: Kpd Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya dan kpd pemimpan kaum muslimin dan rakyatnya. (HR Bukhari dan Muslim).

8) Dari Ibnu Umar r.a sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: Aku diperintah kan utk memerangi manusia hingga mrk bersaksi bahawa Tiada tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad adalah Rasulullah, mendirikan solat, menunaikan zakat. Jika mrk melakukan hal itu maka darah dan harta mrk akan dilindungi kecuali dgn hak Islam dan perhitungan mrk ada pada Allah Taala (HR Bukhari dan Muslim).

9) Dari Abu Hurairah Abdurrahman bin Sakhr r.a dia berkata: Saya mendgr Rasulullah saw bersabda: Apa yg aku larang hendaklah kalian menghindari nya dan apa yg aku perintahkan maka hendaklah kalian laksanakan semampu kalian. Sesungguhnya kehancuran org2 seblm kalian adalah krn bnyknya pertanyaan mrk dan penentgn mrk terhadap nabi2 mrk. (HR Bukhari, Muslim)

10) Dari Abu Hurairah r.a dia berkata: Rasulullah saw bersabda: Sesungguh nya Allah Taala itu baik, tidak menerima kecuali yg baik. Dan sesungguhnya Allah memerintahkan org beriman sbg mana dia memerintahkan para rasulNya dgn firmanNya: Wahai Para Rasul makanlah yg baik2 dan beramal shalehlah. Dan Dia berfirman: Wahai org2 yg beriman makanlah yg baik-baik dari apa yg Kami rezekikan kpd kalian. Kemudian beliau menyebutkan ada seseorg melakukan perjln jauh dlm keadaan kusut dan berdebu. Dia mengangkatkan kedua tgnnya ke langit seraya berkata: Ya Tuhanku, Ya Tuhanku, padahal makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan keperluannya dipenuhi dari sesuatu yg haram, maka (jika begitu keadaannya) bgmn doanya akan dikabulkan. (HR Muslim).

11) Dari Abu Muhammad Al Hasan bin Ali bin Abi Thalib, cucu Rasulullah saw dan kesygannya r.a dia berkata: Saya menghafal dari Rasulullah saw (sabda nya): Tinggalkanlah apa yg meragukanmu kpd apa yg tidak meragukan mu. (HR Tirmizi).

12) Dari Abu Hurairah r.a dia berkata: Rasulullah saw bersabda: Merupakan tanda baiknya Islam seseorg, dia meninggalkan sesuatu yg tidak berguna baginya. (HR Tirmizi)

13) Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a, pembantu Rasulullah saw, dari Rasulullah saw, beliau bersabda, “Tidak beriman salah seorg di antara kamu hingga dia mencintai utk saudaranya apa yg dia cintai utk dirinya sendiri. (HR Bukhari dan Muslim).

14) Dari Ibnu Masud r.a dia berkata: Rasulullah saw bersabda: Tidak halal darah seorg muslim yg bersaksi bahawa Tiada tuhan selain Allah dan bahawa aku adalah utusan Allah kecuali dgn 3 sbb: Duda/janda (org yg telah pernah menikah) yg berzina, membunuh org lain (dgn sengaja) dan meninggalkan agamanya berpisah dari jamaahnya. (HR Bukhari dan Muslim).

15) Dari Abu Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah saw bersabda, “Siapa yg beriman kpd Allah dan hari akhir hendaklah dia berkata baik atau diam, siapa yg beriman kpd Allah dan hari akhir hendaklah dia menghormati tetangganya dan brgsiapa yg beriman kpd Allah dan hari akhir maka hendaklah dia memuliakan tamunya” (HR Bukhari dan Muslim).

16) Dari Abu Hurairah r.a sesungguhnya seseorg bertanya kpd Rasulullah saw: (Ya Rasulullah saw) nasihatilah saya. Beliau bersabda: Jgn kamu marah. Dia menanyakan hal itu berkali2. Maka beliau bersabda: Jgn engkau marah. (HR Bukhari).

17) Dari Abu Ya’la Syaddad bin Aus r.a dari Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya Allah telah menetapkan perbuatan baik (ihsan) atas segala sesuatu. Jika kalian membunuh maka berlakulah baik dlm hal tersebut. Jika kalian menyembelih berlakulah baik dlm hal itu, hendaklah kalian mengasah pisaunya dan menyenangkan haiwan sembelihannya. (HR Muslim). 

18) Dari Abu Zar, Jundub bin Junadah dan Abu Abdurrahmandan Mu’az bin Jabal r.a dari Rasulullah saw beliau bersabda: Bertakwalah kpd Allah di mana saja kamu berada, iringilah keburukan dgn kebaikan yg dpt menghapusnya dan pergauilah manusia dgn akhlak yg baik.” (HR Tirmizi).

19) Dari Abu Al Abbas Abdullah bin Abbas r.a, beliau berkata: Suatu saat saya berada diblkg Nabi s.a,w, maka beliau bersabda: Wahai ananda, saya akan mengajarkan kpdmu 4 perkara: Jagalah Allah, nescaya Dia akan menjaga mu, jagalah Allah nescaya Dia akan selalu berada di hadapanmu. Jika kamu meminta, mintalah kpd Allah, jika kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kpd Allah. Ketahuilah sesungguhnya jika suatu umat berkumpul utk mendtgkan manfaat kpdmu atas sesuatu, mrk tidak akan dpt memberikan manfaat sedikitpun kecuali apa yg telah Allah ttpkan bagimu dan jika mrk berkumpul utk mencelakakanmu atas sesuatu nescaya mrk tidak akan mencelakakanmu kecuali kecelakaan yg telah Allah ttpkan bagimu. Pena telah diangkat dan lembaran telah kering. (HR Tirmizi).

20) Dari Abu Masud Uqbah bin Amr Al Anshary Al Badry r.a dia berkata, Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya ungbila yg telah dikenal org2 dari ucapan nabi-nabi terdahulu adalah: Jika engkau tidak malu perbuatlah apa yg engkau suka. (HR Bukhari).

21) Dari Abu Amr (ada juga yg mengatakan) : Abu ‘Amrah, Sufyan bin Abdillah Ats Tsaqafi r.a dia berkata, saya berkata: Wahai Rasulullah, katakan kpd saya ttg Islam sebuah perkataan yg tidak saya tanyakan kpd seorgpun selainmu. Beliau bersabda, Katakanlah: saya beriman kpd Allah, kemudian berpegang teguhlah. (HR Muslim).

22) Dari Abu Abdullah, Jabir bin Abdullah Al Anshary r.a: Seseorg bertanya kpd Rasulullah saw seraya berkata: Bgmn pendptmu jika saya melaksanakan solat yg wajib, berpuasa Ramadan, Menghalalkan yg halal dan mengharamkan yg Haram dan saya tidak tambah sedikitpun, apakah saya akan masuk syurga? Beliau bersabda: Ya. (HR Muslim)

23) Dari Abu Malik Al Haritsy bin ‘Ashim Al ‘Asy’ary r.a dia berkata: Rasulullah saw bersabda: Bersuci sebhg dari iman, Alhamdulillah dpt memenuhi timbangan, Subhanallah dan Alhamdulillah dpt memenuhi antara langit dan bumi, Solat adalah cahaya, sedekah adalah bukti, Al Quran dpt menjadi saksi yg meringankanmu atau yg memberatkanmu. Semua manusia berangkat menjual dirinya, ada yg membebaskan dirinya (dari kehinaan dan azab) ada juga yg menghancurkan dirinya. (HR Muslim).

24) Dari Abu Zar Al Ghifari r.a dari Rasulullah saw sbgmn beliau riwayatkan dari Rabbnya Azza Wajalla bahawa Dia berfirman: “Wahai hambaku, sesungguh nya aku telah mengharamkan kezaliman atas diriKu dan Aku telah menetapkan haramnya (kezaliman itu) di antara kalian, maka jgnlah kalian saling berlaku zalim. Wahai hambaKu semua kalian adalah sesat kecuali siapa yg Aku beri hidayah, maka mintalah hidayah kpdKu nescaya Aku akan memberikan kalian hidayah. Wahai hambaKu, kalian semuanya kelaparan kecuali siapa yg aku berikan kpdnya makanan, maka mintalah makan kpdKu nescaya Aku berikan kalian makanan. Wahai hambaKu, kalian semuanya telanjang kecuali siapa yg aku berikan kpdnya pakaian, maka mintalah pakaian kpdKu nescaya Aku berikan kalian pakaian. 

Wahai hambaKu kalian semuanya melakukan kesalahan pada mlm dan siang hari dan Aku mengampuni dosa semuanya, maka mintalah ampun kpdKu nescaya akan Aku ampuni. Wahai hambaKu sesungguhnya Tiada kemudaratan yg dpt kalian lakukan kpdKu sbgmn Tiada kemanfaatan yg kalian berikan kpdKu. Wahai hambaKu seandainya sejak org pertama di antara kalian smpi org terakhir dari kalangan manusia dan jin semuanya berada dlm keadaan paling bertakwa di antara kamu, nescaya hal tersebut tidak menambah kerajaanKu sedikitpun. Wahai hambaKu seandainya sejak org pertama di antara kalian smpi org terakhir dari golongan manusia dan jin diantara kalian, semuanya spt org yg paling durhaka di antara kalian, nescaya hal itu tidak mengurangi kerajaanKu sedikitpun juga. 

Wahai hambaKu, seandainya sejak org pertama diantara kalian smpi org terakhir semunya berdiri di sebuah bukit lalu kalian meminta kpdKu, lalu setiap org yg meminta Aku penuhi, nescaya hal itu tidak mengurangi apa yg ada padaKu kecuali bagaikan sebuah jarum yg dicelupkan di tengah lautan. Wahai hambaKu, sesungguhnya semua perbuatan kalian akan diperhitung kan utk kalian kemudian diberikan balasannya, siapa yg bnyk mendptkan kebaikaan maka hendaklah dia bersyukur kpd Allah dan siapa yg menemukan selain (kebaikan) itu jgnlah ada yg dicela kecuali dirinya”. (HRMuslim)

25) Dari Abu Zar r.a: Sesungguhnya sejumlah org dari sahabat Rasulullah saw berkata kpd Rasulullah saw: “Wahai Rasululullah, org2 kaya telah pergi dgn membawa pahala yg bnyk, mrk solat sbgmn kami solat, mrk puasa sbgmn kami puasa dan mrk bersedekah dgn kelebihan harta mrk (sdg kami tidak dpt melakukannya). (Rasulullah saw) bersabda: Bukankah Allah telah menjadikan bagi kalian jln utk bersedekah? Sesungguh nya setiap tashbih merupakan sedekah, setiap takbir merupakan sedekah, setiap tahmid merupakan sedekah, setiap tahlil merupakan sedekah, amar ma’ruf nahi munkar merupakan sedekah dan setiap kemaluan kalian merupa kan sedekah. Mrk bertanya: Ya Rasulullah masakah dikatakan berpahala seseorg di antara kami yg menyalurkan syahwat nya? Beliau bersabda: Bgmn pendpt kalian seandainya hal tersebut disalurkan di jln yg haram, bukankah baginya dosa? Demikianlah halnya jika hal tersebut diletakkan pada jln yg halal, maka baginya mendptkan pahala. (HR Muslim)

26) Dari Abu Hurairah r.a dia berkata: Rasulullah saw bersabda: Setiap anggota tubuh manusia dpt melakukan sedekah, setiap hari dimana matahari terbit lalu engkau berlaku adil terhadap dua org (yg bertikai) adalah sedekah, engkau menolong seseorg yg berkendaraan lalu engkau bantu dia utk naik kendaraan nya atau mengangkatkan barangnya adalah sedekah, ucapan yg baik adalah sedekah, setiap langkah ketika engkau berjln menuju solat adalah sedekah dan menghilangkan gangguan dari jln adalah sedekah. (HR Bukhari dan Muslim).

27) Dari Nawwas bin Saman r.a, dari Rasulullah saw beliau bersabda: “Kebaikan adalah akhlak yg baikdan dosa adalah apa yg terasa mengaggu jiwamu dan engkau tidak suka jika diketahui manusia “ (Riwayat Muslim.). Dan dari Wabishah bin Ma’bad r.a dia berkata: Saya mendtgi Rasulullah saw, lalu beliau bersabda: Engkau dtg utk menanyakan kebaikan? saya menjawab: Ya. Beliau bersabda: Mintalah pendpt dari hatimu, kebaikan adalah apa yg jiwa dan hati tenang krnnyadan dosa adalah apa yg terasa mtidak mahuggu jiwa dan menimbulkan keragu2an dlm dada, meskipun org2 memberi fatwa kpdmu dan mrk membenarkannya. (HR Imam Ahmad dan Darimi).

28) Dari Abu Najih Al Irbadh bin Sariah r.a dia berkata: Rasulullah saw mem berikan kami nasihat yg membuat hati kami bergetar dan air mata kami ber linang. Maka kami berkata: Ya Rasulullah, seakan2 ini merupakan nasihat per pisahan, maka berilah kami wasiat. Rasulullah saw bersabda: “Saya wasiat kan kalian utk bertakwa kpd Allah taala, tunduk dan patuh kpd pemimpin kalian meskipun yg memimpin kalian adalah seorg hamba. Krn di antara kalian yg hidup akan menyaksikan bnyknya perbezaan pendpt. Hendak lah kalian berpegang teguh terhadap ajaranku dan ajaran Khulafar Ar-Rasyidin yg mendpt petunjuk, gigitlah dgn geraham. Hendaklah kalian menghindari perkara yg diada2kan, krn semua perkara bidah adalah sesat.” (HR Abu Daud dan Tirmizi).

29) Dari Muaz bin Jabal r.a dia berkata: Saya berkata: Ya Rasulullah, beritahu kan saya ttg perbuatan yg dpt memasukkan saya ke dlm syurga dan menjauh kan saya dari neraka, beliau bersabda, Engkau telah bertanya ttg sesuatu yg besar dan perkara tersebut mudah bagi mrk yg dimudahkan Allah taala: Ber ibadah kpd Allah dan tidak menyekutukanNya sedikitpun, menegakkan solat, menunaikan zakat, puasa Ramadan dan pergi haji. Kemudian baginda bersabda, Maukah engkau aku beritahukan ttg pintu2 syurga? Puasa adalah benteng, sedekah akan menghapus kesalahan sbgmn air mematikan api dan solatnya seseorg di tgh mlm, kemudian beliau membacakan ayat: “Lambung mrk jauh dari tmpt tidurnya….”. 

Kemudian baginda bersabda, Maukah kalian aku bertahukan pokok dari segala perkara, tiangnya dan puncaknya? Aku menjwb: Mau ya Nabi Allah. Pokok perkara adalah Islam, tiangnya adalah solat dan puncaknya adalah jihad. Kemudian beliau bersabda: Maukah kalian aku beritahukan sesuatu (yg jika kalian laksanakan) kalian dpt memiliki semua itu? saya berkata: Mau ya Rasulullah. Maka Rasulullah memegang lidahnya lalu bersabda, Jagalah ini. Saya berkata, Ya Nabi Allah, apakah kita akan dihukum juga atas apa yg kita bicarakan? Beliau bersabda, Ah kamu ini, adakah yg menyebabkan seseorg terjungkal wajahnya di neraka (atau sabda beliau: diatas hidungnya) selain buah dari yg diucapkan oleh lisan2 mrk. (HR Tirmizi).

30) Dari Abi Tsalabah Al Khusyani Jurtsum bin Nasyir r.a, dari Rasulullah saw dia berkata: Sesungguhnya Allah Taala telah menetapkan kewajiban2, maka jgnlah kalian mengabaikannya dan tlh menetapkan batasan2nya jgnlah kalian melampauinya, Dia telah mengharamkan segala sesuatu, maka jgnlah kalian melanggarnya, Dia mendiamkan sesuatu sbg kasih syg terhadap kalian dan bukan krn lupa jgn kalian mencari2 ttgnya. (HR Daruquthni dan lainnya).

31) Dari Abu Abbas Sahl bin Sa’ad Assa’idi r.a dia berkata: Seseorg mendtgi Rasulullah saw, maka beliau berakata: Wahai Rasulullah, tunjukkan kpdku sebuah amalan yg jika aku kerjakan, Allah dan manusia akan mencintaiku, maka beliau bersabda, Zuhudlah terhadap dunia maka engkau akan dicintai Allah dan zuhudlah terhadap apa yg ada pada manusia maka engkau akan dicintai manusia. (HR Ibnu Majah).

32) Dari Abu Sa’id, Sa’ad bin Sinan Al Khudri r.a, sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: “Tidak boleh melakukan perbuatan yg mencelakakan” (HR Ibnu Majah, Daruqutn, Imam Malik dlm Muwatta).

33) Dari Ibnu Abbas r.a, Rasulullah saw bersabda: Seandainya setiap pengaduan manusia diterima, nescaya setiap org akan mengadukan harta suatu kaum dan darah mrk, krn itu maka bagi pendakwa agar mendtgkan bukti dan sumpah bagi yg mengingkarinya” (HR Baihaqi).

34) Dari Abu Sa’id Al Khudri r.a berkata : Saya mendgr Rasulullah saw bersabda: Siapa yg melihat kemunkaran maka rubahlah dgn tgnnya, jika tidak mampu maka rubahlah dgn lisannya, jika tidak mampu maka (tolaklah) dgn hatinya dan hal tersebut adalah selemah2nya iman. (Riwayat Muslim).

35) Dari Abu Hurairah r.a dia berkata: Rasulullah saw bersabda: Jgnlah kalian saling dengki, saling menipu, saling marah dan saling memutuskan hubungan. Dan jgnlah kalian menjual sesuatu yg telah dijual kpd org lain. Jadilah kalian hamba2 Allah yg bersaudara. Seorg muslim adalah saudara bagi muslim yg lainnya, (dia) tidak menzaliminya dan mengabaikan nya, tidak mendustakannya dan tidak menghinanya. Taqwa itu disini (seraya menunjuk dadanya sebnyk 3 kali). Cukuplah seorg muslim dikatakan buruk jika dia menghina saudaranya yg muslim. Setiap muslim atas muslim yg lain; haram darahnya, hartanya dan kehormatannya” (Riwayat Muslim).

36) Dari Abu Hurairah r.a dari Rasulullah saw bersabda: Siapa yg menyelesai kan kesulitan seorg mu’min dari berbagai kesulitan2 dunia, nescaya Allah akan memudahkan kesulitan2nya di Hari kiamat. Dan siapa yg memudahkan org yg sdg kesulitann nescaya akan Allah mudahkan baginya di dunia dan akhirat dan siapa yg menutupi (aib) seorg muslim Allah akan tutupi aibnya di dunia dan akhirat. Allah selalu menolong hambaNya selama hambaNya menolong saudaranya. Siapa yg menempuh jln utk mendptkan ilmu, akan Allah mudahkan baginya jln ke syurga. Suatu kaum yg berkumpul di salah satu rumah Allah membaca kitab2 Allah dan mempelajarinya di antara mrk, nescaya akan diturunkan kpd mrk ketenangan dan dilimpahkan kpd mrk rahmat dan mrk dikelilingi malaikat serta Allah sebut2 mrk kpd makhluk disisi-Nya. Dan siapa yg lambat amalnya, hal itu tidak akan dipercpt oleh nasabnya. (Muttafaq alaih).

37) Dari Ibnu Abbas r.a, dari Rasulullah saw sbgmn dia riwayatkan dari Rabb nya Yg Maha Suci dan Maha Tinggi: Sesungguhnya Allah telah menetap kan kebaikan dan keburukan, kemudian menjelaskan hal tersebut: Siapa yg ingin melaksanakan kebaikan kemudian dia tidak mengamalkannya, maka dicatat disisiNya sbg satu kebaikan penuh dan jika dia berniat melakukannya dan kemudian melaksanakannya maka Allah akan mencatatnya sbg 10 kebaikan hingga 700 kali lipat bahkan sehingga lebih bnyk dan jika dia berniat melaksana kan keburukan kemudian dia tidak melaksanakannya maka baginya satu kebaikan penuh, sdgkan jika dia berniat kemudian dia melaksana kannya Allah mencatatnya sbg satu keburukan. (HR Bukhari dan Muslim).

38) Dari Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah saw bersabda: Sesungguhya Allah taala berfirman: Siapa yg memusushi waliKu maka telah Aku umumkan perang terhadapnya. Tiada taqarrubnya seorg hamba kpdKu yg lebih Aku cintai kecuali beribadah dgn apa yg telah Aku wajibkan atasnya dan hambaKu yg selalu mendktkan diri kpdKu dgn nawafil (amalan sunnah) maka Aku akan mencintainya. Dan jika Aku telah mencintainya maka Aku adalah pendgrannya yg dia gunakan utk mendgr, penglihatan nya ya dia gunakan utk melihat, tgnnya yg digunakannya utk memukul dan kakinya yg digunakan utk berjln. Jika dia meminta kpdku nescaya akan Aku berikan dan jika dia minta perlindungan dariKu nescaya akan Aku lindungi.“ (HR Bukhari).

39) Dari Ibnu Abbas r.a: Sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: Sesungguh nya Allah taala memafkan umatku krn aku (disbbkan beberapa hal): Kesalahan, lupa dan segala sesuatu yg dipaksa “(Hadis hasan diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan Baihaqi dan lainnya) 40) Dari Ibnu Umar r.a berkata: Rasulullah saw memegang kedua bahu saya seraya bersabda: “Hiduplah engkau di dunia seakan-akan org asing atau pengembara”, Ibnu Umar berkata: “Jika kamu berada di ptg hari jgn tunggu pagi haridan jika kamu berada di pagi hari jgn tunggu ptg hari, gunakanlah kesihatanmu utk (persiapan saat) sakitmu dan kehidupanmu utk kematianmu.” (HR Bukhari).

40) Dari Abu Muhammad Abdillah bin Amr bin ‘Ash r.a dia berkata: Rasulullah saw bersabda: Tidak beriman salah seorg di antara kalian hingga hawa nafsunya mengikuti apa yg aku bawa “ (Hadis hasan sahih dan kami riwayatkan dari kitab Al Hujjah dgn sanad yg sahih).

41) Dari Anas r.a dia berkata, Saya mendgr Rasulullah saw bersabda, Allah taala berfirman: Wahai anak Adam, sesungguhnya Engkau berdoa kpdKu dan memohon kpdKu, maka akan aku ampuni engkau, aku tidak peduli (berapapun bnyknya dan besarnya dosamu). Wahai anak Adam seandainya dosa2mu (sebnyk) awan di langit kemudian engkau minta ampun kpdku nescaya akan Aku ampuni engkau. Wahai anak Adam sesungguhnya jika engkau dtg kpdku dgn kesalahan sepenuh bumi kemudian engkau menemui Ku dgn tidak menyekutukan Aku sedikitpun maka akan Aku temui engkau dgn sepenuh itu pula ampunan “ (Riwayat Tirmizi).

42) Dari Abu Zar, Jundub bin Junadah dan Abu Abdurrahmandan Mu’az bin Jabal r.a dari Rasulullah saw beliau bersabda: Bertakwalah kpd Allah di mana saja kamu berada, iringilah keburukan dgn kebaikan yg dpt menghapusnya dan pergauilah manusia dgn akhlak yg baik .“ (Riwayat Tirmizi).

Comments

Popular posts from this blog

TIDUR PENUH BERKAT DAN PAHALA

KHUTBAH RASULULLAH DI ARAFAH

BULUGHUL MARAM: BAB ZUHUD DAN WARA