AMALAN HARI JUMAAT

Inilah Amalan Hari Jumaat yg Bikin Semangat. Alhamdulillah wa sholaatu wa salaamu ‘ala. Rosulillah wa ‘ala aalihi wa shohbihi ajma’in…Amma Ba’du . Pada hari Jumaat yg berkat ini kita akan menggali amalan-amalan apa sajakah yg boleh kita lakukan di hari Jumaat. 

Hari Jumaat adalah hari yg muliadan kaum muslimin di seluruh penjuru dunia memuliakannya. Keutamaan yg besar tersebut menuntut umat Islam utk mempelajari petunjuk Rasulullah dan sahabatnya, bgmn seharusnya msenyambut hari tersebut agar amal kita tidak sia-sia dan mendptkan pahala dari Allah taala. Berikut ini beberapa Amalan Hari Jumaat yg harus diperhatikan bagi setiap muslim yg ingin menghidupkan syariat Nabi s.a.w pada hari Jumaat. Mari kita simak secara ringan dan sederhana sbg berikut :

Pertama: Mandi, Memakai Wangi2an dan Pakaian Yg Terbaik.

Rasulullah saw bersabda: “Siapa yg mandi pada hari jumaat dan memakai pakaian terbaik yg dimiliki, memakai harum2an jika ada, kemudian pergi jum’at dan di sana tidak melangkahi bahu manusia lalu ia mengerjakan solat sunnah, kemudia ketika imam dtg ia diam smpi selesai solat jumaat maka perbuatannya itu akan menghapuskan dosanya antara jumaat itu dan jumaat seblmnya.” (Hr Ibnu Hibban dan Al-Hakim). Jumaat adalah hari raya setiap muslim krn itu sgt wajar jika menyiapkan penampilan dan fisik utk menyambut dan menghias kemuliannya. Adalah Rasulullah saw: yg mempraktekkan sendiri bgmn beliau mempunyai pakaian khusus spesial di hari Jumaatdan memerintah kan para sahabat utk juga melakukannya. Ttg mandi dan wangi2an, selain sbg syiar hari raya, juga utk menambah kekhusyukan dlm melakukan rangkaian ibadah solat Jumaat. Kita akan boleh membezakan dgn mudah, mana yg dtg ke masjid dgn penuh kegembiraan dan persiapan dan mana yg dtg dgn setumpuk kelelahan.

Kedua: Memotong Kuku dan Mencukur Kumis

Adalah Rasulullah saw bersabda: “Memotong kuku dan mencukur kumis pada hari jum’at seblm beliau pergi solat jum’at.” (Hr Al-Baihaqi dan At-Tabrani). Sbg tambahan kesempurnaan dlm menyambut hari raya pekanan Jumaat yg mulia, hendaknya juga kita membersihkan diri kita dan menjlnkan sunnah fitrah: diantara nya adalah memotong kuku dan mencukur kumis, khususnya seblm pergi solat Jumaat, sbgmn disebutkan dlm riwayat di atas.

Ketiga: Membaca Surah Al-Kahfi

Di masyarakat kita hari Jumaat terkadang identik dgn pembacaan yasin. Hal ini sudah berlangsung sejak lama dan diyakini sbg salah satu amalan utama di hari Jumaat. Sesungguhnya riwayat pembacaan surah tertentu di hari atau mlm Jumaat mmg beragam, namun salah satu yg paling kuat justru tidak menyebut kan surah Yasin, namun surah Al Kahfi, sbgmn riwayat dari Abu Saied bahawa: Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa membaca surah al-kahfi pada hari jum’at, maka cahaya akan menyinarinya diantara dua jumaat”. (HR Hakim. Semoga Allah memudahkan kita menghidupkan sunnah Rasul-Nya.

Keempat: Memperbnyk Selawat Atas Nabi

Bentuk kecintaan kita kpd Rasulullah saw yg paling sederhana adalah mengucapkan doa zikir dan mengingatnya dlm lisan dan ucapan kita. Inilah doa sholawat yg memiliki keutamaan tersendiri, khususnya pada hari Jumaat. Rasulullah saw bersabda: “Maka perbnyklah (selawat) kpdku pada hari (jumaat) ini, sesungguhnya selawat kalian akan ditampakkan kpdku” (HR Abu Daud).

Kelima: Bersegera Menuju Masjid

Sebuah hadis yg sering kita kenang saat kecil ttg keutamaan mrk yg bersegera menuju masjid utk menjlnkan ibadah solat Jumaat, Dari Abu Hurairah r.a berkata Rasulullah saw bersabda: “Pada hari jumaat disetiap pintu masjid ada beberapa malaikat yg mencatat satu persatu org yg hadir solat jum’at sesuai dgn kedudukannya.

Apb imam dtg/ naik mimbar maka para malaikat itu menutup lembaran catatan tersebut lalu mrk bersiap-siap mendgrkan khutbah, perumpamaan org yg dtg lebih awal spt org yg berkorban seekor unta gemuk, org yg dtg berikutnya spt org yg berkorban sapidan org dtg berikutnya spt org yg berkorban kambingdan org yg dtg berikutnya spt org yg bersedeqah ayam dan org yg dtg berikutnya (kelompok akhir) spt org yg bersedekah sebutir telur.” (HR Bukhari dan Muslim). Maka di dlmnya ada anjuran dan keutamaan dtg lebih awal, agar boleh meletakkan hati dan ruhiyah dlm menerima nasihat dan pelaksanaan ibadah solat Jumaat.

Keenam: Solat Sunnah Ketika Menunggu Imam atau Khatib (seblm Khatib naik mimbar)

Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah ersabda: “Brgsiapa mandi kemudian dtg utk solat Jumaat, lalu ia solat semampunya dan dia diam mendgrkan khutbah hingga selesai, kemudian solat bersama imam maka akan diampuni dosanya mulai jumaat ini smpi jumaat berikutnya ditambah 3 hari.” (Hr Muslim)

Ketujuh: Solat Sunnah Stlh Solat Jumaat

Rasulullah saw bersabda :“Apb kalian telah selesai mengerjakan solat Jumaat, maka solatlah empat rakaat.” Amr menambahkan dlm riwayatnya dari jln Ibnu Idris, bahawa Suhail berkata,“Apb engkau tergesa2 krn sesuatu, maka solatlah dua rakaat di masjid dan dua rakaat apb engkau pulang.” (Hr Muslim, Tirmizi). Inilah kumpulan amal di hari Jumaat yg bikin semangat. Mungkin masih ada riwayat lain yg juga menyebutkan amalan lainnya, spt bersedekah di hari Jumaat, bahkan juga ‘membahagiakan’ isteri di hari Jumaat. 

Semuanya mempunyai keutamaan tersendiri sbgmn ditemukan dlm bnyk Riwayat. Solat Jumaat tidak diwajibkan bagi kaum wanita, akan ttp jika seorg wanita melaksanakan solat Jumaat bersama imam solat Jumaat maka solatnya sah, namun jika ia melaksanakan solat seorg diri di rumah maka ia harus melaksanakan solat Zuhur sebnyk empat rakaat, solat Zuhur itu dilaksanakan stlh masuknya waktu solat atau stlh matahari condong ke barat dan tidak boleh bagi seorg wanita utk melaksanakan solat Jumaat seorg diri.

Comments

Popular posts from this blog

BULUGHUL MARAM: BAB ZUHUD DAN WARA

TIDUR PENUH BERKAT DAN PAHALA

KHUTBAH RASULULLAH DI ARAFAH