BALASAN MENGHINA WALI ALLAH

Balasan Bagi Org Yg Menghina Maulana Muhammad Zakariya Kandahlawi rah. Seorg pemuda telah dtg berjumpa Maulana Muhammad Zakariya Kandahlawi rah dan berkata “Hampir separuh dpd badan ibu saya sudah lumpuh (tidak dpt bergerak) dan Ibu saya telah mengalami penderitaan yg sgt teruk dan berpjgan dlm hidupnya sehingga menyebabkan beliau mengalami keadaan yg sgt sukar utk meneruskan kehidupannya. 

Hal ini adalah krn Ibu saya telah menghina tuan (Maulana Zakariya Kandahlawi rah) dan Maulana Sayyid Husain Ahmad Madani rah, saya telah dtg bertemu dgn tuan adalah krn saya ingin memohon kpd tuan supaya dpt memaafkan kesalahan dan perbuatan ibu saya.” Maulana Zakariyya Kandahlawi rah berkata: “Pergilah, sesungguhnya saya telah memaafkan kesalahan dan perbuatannya (ibu) dan saya juga telah memaafkan kesalahan dan perbuatan beliau bagi pihak Maulana Husain Ahmad Madani rah.” Lalu pemuda itu pun kemudian beredar meninggalkan Maulana Zakariya Kandahlawi rah utk pulang ke rumahnya. Setibanya pemuda ini di rumah, beliau mendpti bahawa ibunya telah meninggal dunia dlm keadaan yg mudah. 

Pengajaran dpd kisah di atas, nasihat khusus ikhwan & akhwat Wahabi. Difahamkan bahawa ini perkuburan Al-‘Allamah alMuhaqqiq al-Faqih al-Usuuli alMuhadis-ul-asr Maulana Muhammad Zakariyya Kandahlawi rah di perkuburan Baqi’, bersebelahan dgn kubur Imam Mujtahid Mutlak Al-Imam Malik bin Anas rah dan beliau jugalah telah mensyarahkan kitab Muwatta Imam Malik yg di beri judul Aujazul Masalik Ila Muwatta Imam Malik sebnyk 16 jilid. Bukankah Rasul saw telah memberi satu jaminan kpd mrk2 yg meninggal di perkuburan Baqi’ (Madinah). 

Antara jaminan Rasul saw ialah “Dari Ibn Umar r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw : ”Siapa yg berkemampuan utk meninggal dunia di Madinah, maka meninggallah di sana krn aku akan memberi SYAFAAT kpd mrk yg mati di sana. (HR Tirmizi dan an Nasai)” Oleh hal yg sedemikian dptlah kita fahami bahawa adalah tersgt bahaya utk bercakap/menghina yg buruk2 terhadap org2 soleh, para ulamak dan wali2 Allah swt yg mana pasti akan mendtg kemurkaan dpd Allah swt. Hal ini telah di tegas oleh Allah swt di dlm firmannya dlm hadis Qudsi (HR Bukhari):

مَنْ آذَىْ لِىْ وَلِـيًّا فَقَدْ آذَنْتُ لَهُ بِحَرْبٍ 

(Siapa yg menyakiti waliKu, maka Aku isytiharkan perang buat dirinya.)

Baru2 ini saya telah ditunjukan satu kenyataan beberapa org individu yg sgt biadap dan jelek akhlaknya. Mrk menghina dan meragui status aqidah Maulana Muhammad Zakariyya Kandahlawi rah, kebinasaan apakah yg mrk sdg ciptakan. Wahai Allah, daku serahkan mrk ini kpdmu sbg perhitungan.

Comments

Popular posts from this blog

BULUGHUL MARAM: BAB ZUHUD DAN WARA

TIDUR PENUH BERKAT DAN PAHALA

KHUTBAH RASULULLAH DI ARAFAH