BULUGHUL MARAM: BAB JUAL BELI, PERNIAGAAN, TIJARAH

Hadis ke-1: 

Dari Rifaah Ibnu Rafi bahawa Nabi saw pernah ditanya: Pekerjaan apakah yg paling baik?. Beliau bersabda: “Pekerjaan seseorg dgn tgnnya dan setiap jual-beli yg bersih.” HR al-Bazzar.

Hadis ke-2: 

Dari Jabir Ibnu Abdullah r.a bahawa ia mendgr Rasulullah saw bersabda di Mekkah pada tahun penaklukan kota itu: “Sesungguhnya Allah melarang jual beli khamar, bangkai, babi dan berhala.” Ada org bertanya: Wahai Rasulullah, bgmn pendpt baginda ttg lemak bangkai krn ia digunakan utk mengecat perahu, meminyaki kulit dan org2 menggunakannya utk menyala kan lampu? Beliau bersabda: “Tidak, ia haram.” Kemudian stlh itu Rasulullah saw bersabda: “Allah melaknat org2 Yahudi, krn ketika Allah mengharamkan atas mrk (jual-beli) lemak bangkai, mrk memprosesnya dan menjualnya, lalu mrk memakan hasilnya.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-3: 

Ibnu Masud r.a berkata: Aku mendgr Rasulullah saw bersabda: “Apb 2 org yg berjual beli berselisih, sdg di antara mrk Tiada keterangan yg jelas, maka perkataan yg benar ialah apa yg dikatakan oleh pemilik brg atau mrk membatalkan jual beli.” HR 5 Lima.

Hadis ke-4: 

Dari Abu Masud al-Anshary r.a bahawa Rasulullah saw melarang mengambil wang penjualan anjing, wang pelacuran dan upah pertenungan. Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-5: 

Dari Jabir Ibnu Abdullah r.a bahawa ia menumpang untanya yg sudah lemah dan dia ingin membiarkannya. Ia berkata: Aku bertemu Nabi saw, lalu beliau berdoa utkku dan memukul untaku. Kemudian unta itu berjln tidak spt biasanya. Lalu beliau bersabda: “Juallah ia padaku dgn satu uqiyyah.” Aku berkata: Tidak. Beliau bersabda lagi: “Juallah ia padaku.” Lalu aku menjual nya dgn satu uqiyyah, namun dgn syarat aku membawanya dahulu pada keluargaku. Stlh aku melakukannya aku dtg pada beliau dgn unta itu dan beliau membayar harganya kpdku. Kemudian aku pulang dan beliau mengirim seseorg membuntutiku. Lalu beliau bersabda: “Apakah engkau mengira aku menawarmu utk mengambil untamu? Ambillah untamu dan wangmu, ia hadiah utkmu.” Muttafaq Alaihi. HR Muslim.

Hadis ke-6: 

Dia berkata: Seseorg di antara kami berwasiat memerdekakan seorg hamba miliknya stlh ia meninggal dunia, padahal ia tidak memiliki harta selain hamba tersebut. Lalu Nabi saw mmggil hamba itu dan menjualnya. Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-7: 

Dari Maimunah isteri Nabi saw bahawa ada seekor tikus yg jatuh ke dlm samin (sejenis mentega), lalu mati. Kemudian hal itu ditanyakan kpd Nabi saw dan beliau menjawab: “Buanglah tikus dan samin yg ada di sekitarnyadan makanlah (samin yg tersisa).” HR Bukhari, Ahmad dan Nasai menambahkan: Dlm samin yg beku.

Hadis ke-8: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Apb tikus jatuh ke dlm samin, maka buanglah tikus dan sekitarnya jika samin itu beku dan jgnlah mendktinya bila samin itu cair.” HR Ahmad dan Abu Daud.

Hadis ke-9: 

Abu al-Zubair berkata: Aku bertanya Jabir r.a ttg harga kucing dan anjing. Ia berkata: Rasulullah saw melarang hal itu. HR Muslim dan Nasai dgn tambahan: Kecuali anjing pemburu.

Hadis ke-10: 

Aisyah r.a berkata: Barirah dtg kpdku seraya berkata: Aku telah bermukatabah (perjanjian antara seorg hamba dgn majikannya bahawa hamba tersebut akan merdeka bila dpt membayar sejumlah wang yg mrk sepakati) dgn majikanku sebesar 9 uqiyyah, setiap tahun satu uqiyyah, maka tolonglah aku. Aku berkata: Jika majikanmu bersedia aku membayarnya kpdnya dgn syarat wala’-nya (harta warisan bagi yg memerdekakan hamba) nanti utkku, maka aku akan menolongmu. 

Kemudian Barirah menghadap majikannya dan men gungkapkan hal itu, namun majikannya menolak. Ia dtg lagi sewaktu Rasulullah saw sdg duduk seraya berkata: Aku telah menyampaikannya kpdnya, ttpi ia menolak kecuali jika wala’ itu ttp miliknya. Nabi saw mendgr dan ‘Aisyah memberitahukan hal itu kpd Nabi saw, lalu beliau bersabda: “Ambillah dan berilah persyaratan wala’ itu kpdnya, sbb wala’ itu hanya bagi org yg memerdekakan.” 

Lalu ‘Aisyah melakukan hal itu. Kemudian Rasulullah saw berdiri di hadapan org2 dan stlh memuji Allah dan menyanjungNya beliau bersabda: “Amma ba’du, mengapa ada org2 yg memberikan persyaratan yg Tiada dlm Al-Quran? Setiap syarat yg tidak tercantum dlm Al-Quran adalah batil, walaupun 100 syarat. Kettpan Allah itu lebih hak dan syarat (yg dittpkan) Allah itu lebih kuatdan wala’ itu hanya bagi org yg memerdekakan.” Muttafaq Alaihi dan lafaznya menurut riwayat Bukhari. Menurut riwayat Muslim: “Belilah dan merdekakanlahdan berilah persyaratan wala’ kpdnya.”

Hadis ke-11: 

Ibnu Umar r.a berkata: Umar melarang menjual hamba2 yg memiliki anak (dari hasil dgn majikannya), ia berkata: Tidak boleh dijual, diberikan dan diwariskan. Ia boleh menikmati sekehendaknya dan jika ia (majikan) meninggalkan dia merdeka. HR Malik dan Baihaqi.

Hadis ke-12: 

Jabir r.a berkata: Kami biasa menjual hamba2 wanita kami, ibu dari anak2 dan Nabi saw masih hidup. Beliau tidak mempermasalahkannya. HR Nasai, Ibnu Majahdan Daruquthni.

Hadis ke-13: 

Jabir Ibnu Abdullah berkata: Rasulullah saw melarang menjual sisa kelebihan air. HR Muslim. Dlm suatu riwayat ia menambahkan: Dan mengupahkan persetubuhan unta jantan.

Hadis ke-14: 

Ibnu Umar r.a berkata: Rasulullah saw melarang mengupahkan persetubuhan binatang jantan. HR Bukhari.

Hadis ke-15: 

Dari Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah saw melarang menjual-belikan haiwan yg akan dikandung oleh haiwan yg masih dlm kandungan. Ini adalah jual-beli yg dilakukan masyarakat jahiliyyah iaitu seseorg membeli unta yg akan dibayar nanti bila ia melahirkan, kemudian anak yg masih berada dlm perut itu juga melahirkan. Muttafaq Alaihi dan HR Bukhari.

Hadis ke-16: 

Dari Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah saw melarang menjual-belikan wala’ dan menghadiahkannya. Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-17: 

Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah saw melarang jual-beli dgn cara melempar batu dan jual-beli gharar (yg blm jelas harga, barang, waktu dan tmptnya). HR Muslim.

Hadis ke-18: 

Dari Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa membeli suatu makanan maka jgnlah ia menjualnya seblm menerima sukatannya.” HR Muslim.

Hadis ke-19: 

Ibnu Umar r.a berkata: Rasulullah saw melarang dua jual-beli dlm satu transaksi jual-beli. HR Ahmad dan Nasai.

Hadis ke-20: 

Menurut riwayat Abu Daud: Brgsiapa melakukan dua jual-beli dlm satu transaksi, maka baginya harga yg murah atau ia termasuk riba.

Hadis ke-21: 

Dari Amar Ibnu Syuaib, dari ayahnya dari datuknya r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tidak dihalalkan meminjam dan menjual, dua syarat dlm satu transaksi jual-beli, keuntungan yg blm dpt dijamin dan menjual sesuatu yg tidak engkau miliki.” HR Imam Lima.

Hadis ke-22: 

Amar Ibnu Syuaib dari ayahnya dari datuknya r.a berkata: Rasulullah saw melarang jual beli ‘urban (memberikan wang muka terlebih dahulu dan jika jual beli itu tidak jadi maka wang panjar tersebut hangus)”. HR Malik. Ia berkata: Aku menerimanya dari Amar Ibnu Syuaib.

Hadis ke-23: 

Ibnu Umar r.a berkata: Aku pernah membeli minyak di pasar dan ketika minyak itu telah menjadi hak milikku aku bertemu dgn seseorg yg akan membelinya dgn keuntungan yg baik. Ketika aku hendak mengiyakan tawaran org tersebut, ada seseorg dari blkg yg memegang lenganku. Aku berpaling dan ternyata ia adalah Zaid Ibnu Tsabit. Lalu ia berkata: Jgn menjualnya di tmpt engkau membeli, smpi engkau membawanya ke tmptmu, sbb Rasulullah saw melarang menjual brg di tmpt barang itu dibeli smpi para pedagang membawanya ke tmpt mrk. HR Ahmad dan Abu Daud.

Hadis ke-24: 

Ibnu Umar r.a berkata: Aku berkata, wahai Rasulullah, aku menjual unta di Baqi’. Aku menjual dgn dinar tapi aku menerima dirham, aku menjual dgn dirham tapi aku menerima dinar, aku mengambil ini dari ini tapi aku menerima itu dari itu. Lalu Rasulullah saw bersabda: “Tidak apa-apa engkau mengambilnya dgn harga pada hari itu selama engkau berdua blm berpisah dan antara kamu berdua tidak masalah.” HR Imam Lima.

Hadis ke-25: 

Ibnu Umar r.a berkata: Rasulullah saw melarang berjualan dgn najasy (memuji barang dagangan secara berlebihan). Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-26: 

Dari Jabir r.a bahawa Nabi saw melarang jual beli dgn cara muhaqalah (menjual biji atau tanaman dgn borongan yg masih samar ukuran nya), muzabanah (menjual buah yg masih segar dgn yg sudah kering dgn sukatan), mukhabarah (menyewakan tanah utk ditanami tumbuhan dgn syarat si pemilik tanah mendpt keuntungan setengah atau lebih dari hasilnya) dan sunaya (penjualan dgn memakai pengecualian), kecuali jika ia jelas. HR Imam Lima kecuali Ibnu Majah.

Hadis ke-27: 

Anas berkata: Rasulullah saw melarang jual-beli dgn cara muhaqalah, muhadlarah (menjual buah2an yg blm masak yg blm tentu boleh dimakan), mulamasah (menjual sesuatu dgn hanya menyentuh), munabazah (membeli sesuatu dgn sekedar lemparan)dan muzabanah. Riwayat Bukhari.

Hadis ke-28: 

Dari Thawus, dari Ibnu Abbas r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Jgnlah engkau menghadang kafilah di tengah perjlnan (utk membeli barang dagangannya)dan jgnlah org kota menjual kpd org desa.” Aku bertanya kpd Ibnu Abbas: Apa maksud sabda beliau “Jgnlah org kita menjual kpd org desa?”. Ibnu Abbas menjawab: Jgnlah menjadi makelar (perantara). Muttafaq Alaihi dan HR Bukhari.

Hadis ke-29: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Jgnlah menghadang brg dagangan dari luar kota. Brgsiapa di hadang, kemudian sebahagian barangnya dibeli, maka jika pemilik barang telah dtg ke pasar, ia boleh memilih (antara membatalkan atau tidak).” HR Muslim.

Hadis ke-30: 

Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah saw melarang org kota menjual kpd org desa, jgn melakukan jual-beli dgn najasy, jgnlah seseorg menjual sesuatu yg dijual oleh org lain dan jgnlah seorg perempuan meminta thalaq saudaranya agar ia menjadi gantinya.” Muttafaq Alaihi. Menurut riwayat Muslim: “Jgnlah seorg muslim menawar atas tawaran saudaranya.”

Hadis ke-31: 

Abu Ayyub al-Ansary r.a berkata: Aku mendgr Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa memisahkan antara seorg ibu dan anaknya, Allah akan memisahkan dia dari kekasihnya pada hari kiamat.” HR Ahmad.

Hadis ke-32: 

Ali Ibnu Abu Thalib r.a berkata: Rasulullah saw pernah menyuruh ku utk menjual dua org hamba kecil bersaudara. Lalu aku menjualnya secara terpisah dan aku beritahukan hal itu kpd Nabi saw Beliau bersabda: “Susullah dan ambillah kembali dan jgn menjual mrk kecuali dgn bersama2.” HR Ahmad.

Hadis ke-33: 

Anas Ibnu Malik berkata: Pada zaman Rasulullah saw pernah terjadi kenaikan harga barang2 di Madinah. Maka org2 berkata: Wahai Rasulullah, harga barang2 melonjak tingi, tentukanlah harga bagi kami. Lalu Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya Allah lah penentu harga, Dialah yg menahan, melepas dan pemberi rezeki. Dan aku berharap menemui Allah dan berharap tiada seorg pun yg menuntutku krn hal-hal penganiayaan terhadap darah maupun harta benda.” HR Imam Lima kecuali Nasai. Hadis sahih menurut Ibnu Hibban.

Hadis ke-34: 

Dari Ma’mar Ibnu Abdullah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tidak akan menimbun (barang) kecuali org yg berdosa.” HR Muslim.

Hadis ke-35: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Jgnlah menahan susu unta dan kambing. Brgsiapa membelinya ia boleh memilih yg lebih baik antara dua hal, stlh memeras susunya iaitu jika ia mau, ia boleh menahannya dan jika tidak ia boleh mengembalikannya dgn satu sho’ kurma.” Muttafaq Alaihi. Menurut riwayat Muslim: “Ia boleh memilih selama 3 hari.” Menurut riwayatnya yg dikomentari oleh Bukhari: “Ia mengembalikannya beserta satu sho’ makanan tanpa gandum.” Bukhari berkata: Dan kurma itu lebih bnyk.

Hadis ke-36: 

Ibnu Mas’ud r.a berkata: Brgsiapa membeli seekor kambing yg penuh susunya (tidak diperas), lalu ia mengembalikannya, maka hendaknya ia mengembalikannya beserta satu sho’. Riwayat Bukhari. Al-Isma’ily menambah kan: (Satu sho’ kurma).

Hadis ke-37: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw pernah melewati sebuah timbunan makanan. Lalu beliau memasukkan tgnnya ke dlm timbunan tersebut dan jari2nya basah. Maka beliau bertanya: “Apa ini wahai penjual makanan?”. Ia menjawab: Terkena hujan wahai Rasulullah. Beliau bersabda: “Mengapa tidak engkau letakkan di bahagian atas makanan agar org2 dpt melihatnya? Brgsiapa menipu maka ia bukan termasuk golonganku.” HR Muslim.

Hadis ke-38: 

Dari Abdullah Ibnu Buraidah, dari ayahnya bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa membiarkan anggurnya pada musim menuai utk dijual kpd org2 yg membuat minuman keras, maka sesungguhnya ia telah menempuh api neraka dgn sengaja.” HR Tabrani.

Hadis ke-39: 

Dari Aisyah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Pengeluaran itu dgn tanggungan.” HR Imam Lima.

Hadis ke-40: 

Dari Urwah al-Bariqy r.a bahawa Nabi saw pernah memberinya satu dinar utk dibelikan seekor haiwan kurban atau kambing. Ia membeli dgn wang tersebut 2 ekor kambing dan menjual salah satunya dgn harga satu dinar. Lalu ia dtg kpd baginda dgn seekor kambing dan satu dinar. Beliau mendoakan agar jual belinya diberkati Allah, sehingga kalaupun dia membeli debu, ia akan memperoleh keuntungan. HR Imam Lima kecuali Nasai. HR Bukhari dgn lafaz berbeza.

Hadis ke-41: 

Tirmizi juga mengeluarkan satu saksi dari hadis Hakim Ibnu Hizam.

Hadis ke-42: 

Dari Abu Said al-Khudry r.a bahawa Nabi saw melarang melaku kan jual-beli anak yg masih berada dlm kandungan haiwan seblm dilahirkan, susu yg masih berada dlm teteknya, seorg hamba yg melarikan diri, harta rampasan yg blm dibagi, zakat yg blm diterima dan hasil seorg penyelam. HR Ibnu Majah dan al-Bazzar.

Hadis ke-43: 

Dari Ibnu Masud r.a berkata bahawa Rasulullah saw bersabda: “Jgnlah membeli ikan dlm air krn ia tidak jelas.” HR Ahmad.

Hadis ke-44: 

Ibnu Abbas r.a berkata: Rasulullah saw melarang menjual buah2 an hingga masak, bulu yg masih melekat di badan haiwan dan susu dlm tetek. HR Tabrani, Daruquthni, Abu Daud dan Baihaqi.

Hadis ke-45: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi saw melarang jual beli anak haiwan dlm kandungan dan mani ternak jantan. HR Al-Bazzar.

Hadis ke-46: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brg siapa membebaskan jual beli seorg muslim, Allah akan membebaskan kesalahannya.” HR Abu Daud dan Ibnu Majah.

Hadis ke-47: 

Dari Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Apb 2 org melakukan jual beli, maka masing2 org mempunyai hak khiyar (memilih antara membatalkan atau meneruskan jual beli) selama mrk blm berpisah dan masih bersama atau selama salah seorg di antara keduanya tidak menentukan khiyar pada yg lain, lalu mrk berjual beli atas dasar itu, maka jadilah jual beli itu. Jika mrk berpisah stlh melakukan jual beli dan masing2 org tidak mengurungkan jual beli, maka jadilah jual beli itu.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-48: 

Dari Amar Ibnu Syuaib dari ayahnya dari datuknya r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Penjual dan pembeli mempunyai hak khiyar seblm kedua nya berpisah, kecuali telah dittpkan khiyar dan masing2 pihak tidak diperboleh kan pergi krn takut jual beli dibatalkan.” HR Imam Lima kecuali Ibnu Majah, Daruquthni, Ibnu Khuzaimahdan Ibnu al-Jarus. Dlm suatu riwayat: “Hingga keduanya meninggalkan tmpt mrk.”

Hadis ke-49: 

Ibnu Umar r.a berkata: Ada seseorg mengadu kpd Rasulullah saw bahawa ia tertipu dlm jual beli. Lalu beliau bersabda: “Jika engkau berjual beli, katakanlah: Jgn melakukan tipu daya.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-50: 

Jabir r.a berkata: Rasulullah saw melaknat pemakan riba, pem beri makan riba, penulisnyadan dua org saksinya. Beliau bersabda: “Mrk itu sama.” HR Muslim.

Hadis ke-51: 

Bukhari juga meriwayatkan hadis yg sama dari Abu Juhaifah.

Hadis ke-52: 

Dari Abdullah Ibnu Masud r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Riba itu mempunyai 73 pintu, yg paling ringan ialah spt seorg lelaki menikahi ibunya dan riba yg paling berat ialah merusak kehormatan seorg muslim.” HR Ibnu Majah dan Hakim.

Hadis ke-53: 

Dari Abu Said Al-Khudry r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Jgnlah menjual emas dgn emas kecuali yg sama sebanding dan jgn menambah sebhg atas yg lain, jgnlah menjual perak dgn perak kecuali yg sama sebanding dan jgn menambah sebhg atas yg lain dan jgnlah menjual perak yg tidak tampak dgn yg tampak.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-54: 

Dari Ubadah al-Shamit bahawa Rasulullah saw bersabda: “(Diperbolehkan menjual) emas dgn emas, perak dgn perak, gandum dgn gandum, sya’ir dgn sya’ir, kurma dgn kurma, garam dgn garam, sama sebanding, sejenisdan ada serah terima.” HR Muslim.

Hadis ke-55: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “(Diperbolehkan menjual) emas dgn emas yg sama timbangannya dan sama sebandingdan perak dan perak yg sama timbangannya dan sama sebanding. Brgsiapa menambah atau meminta tambahan maka itu riba.” HR Muslim.

Hadis ke-56: 

Dari Abu Said al-Khudry dan Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw mengangkat seorg amil zakat utk daerah Khaibar. Ia kemudian membawa kpd beliau kurma yg bagus; Lalu Rasulullah saw bertanya: “Apakah setiap kurma khaibar spt ini?”. Ia menjawab: Demi Allah tidak, wahai Rasulullah. Kami menukar satu sho’ spt ini dgn dua sho’ dan dua sho’ dgn 3 sho’. Lalu Rasulullah saw bersabda: “Jgn lakukan itu, juallah semuanya dgn dirham, kemudian belilah kurma yg bagus dgn dirham tersebut.” Beliau bersabda:  “Demikian juga dgn benda2 yg ditimbang.” Muttafaq Alaihi. Menurut riwayat Muslim: “Demikian pula benda2 yg ditimbang.”

Hadis ke-57: 

Jabir Ibnu Abdullah r.a berkata: Rasulullah saw melarang jual-beli setumpuk kurma yg tidak diketahui takarannya dgn kurma yg diketahui takarannya. HR Muslim.

Hadis ke-58: 

Ma’mar Ibnu Abdullah r.a berkata: Aku mendgr Rasulullah saw bersabda: “Makanan dgn makanan yg sama sebanding.” Makanan kami pada hari itu adalah sya’ir. HR Muslim.

Hadis ke-59: 

Fadlalah Ibnu Ubaid r.a berkata: Pada hari perang Khaibar aku membeli kalung emas bermanik seharga 12 dinar. Stlh manik2 itu ku lepas ternyata ia lebih dari 12 dinar. Lalu aku beritahukan hal itu kpd Nabi sawdan beliau bersabda: “Tidak boleh dijual seblm dilepas.” HR Muslim.

Hadis ke-60: 

Dari Samurah Ibnu Jundab bahawa Nabi saw melarang jual-beli haiwan dgn haiwan penundaan. HR Imam Lima.

Hadis ke-61: 

Ibnu Umar r.a berkata: Aku mendgr Rasulullah saw bersabda: “Jika engkau sekalian berjual beli dgn ‘inah (hanya sekedar mengejar keuntungan materi belaka), selalu membuntuti ekor2 lembu, hanya puas menunggui tanaman dan meninggalkan jihad maka Allah akan meliputi dirimu dgn suatu kehinaan yg tidak akan dicabut seblm kamu kembali kpd agamamu.” Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ahmad.

Hadis ke-62: 

Dari Abu Umamah r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Brgsiapa memberi syafaat (menjadi perantara utk suatu kebaikan) kpd saudaranya, lalu dia diberi hadiah dan diterimanya, maka ia telah mendtgi sebuah pintu besar dari pintu2 riba.” HR Ahmad dan Abu Daud.

Hadis ke-63: 

Dari Abdullah Ibnu Amar Ibnu al-Ash r.a bahawa Rasulullah saw melaknat org yg memberi dan menerima suap. HR Abu Daud dan Tirmizi.

Hadis ke-64: 

Dari Abdullah Ibnu Amar Ibnu al-Ash r.a bahawa Nabi saw menyuruhnya utk menyiapkan pasukan tentera, ttpi unta2 telah habis. Lalu beliau menyuruhnya agar menghutang dari unta zakat. Ia berkata: Aku meng hutang seekor unta akan dibayar dgn 2 ekor unta zakat. HR Hakim dan Baihaqi.

Hadis ke-65: 

Ibnu Umar r.a berkata: Rasulullah saw melarang jual beli muzabanah iaitu seseorg yg menjual buah kebunnya, jika kurma basah dijual dgn kurma kering bertakar, anggur basah dijual dgn anggur kering bertakar dan tanaman kering dijual dgn makanan kering bertakar. Beliau melarang itu semua. Muttafaq Alaihi (Mt Alaihi).

Hadis ke-66: 

Saad Ibnu Abi Waqqash r.a berkata: Aku mendgr Rasulullah saw ditanya ttg hukumnya membeli kurma basah dgn kurma kering. Beliau bersabda: “Apakah kurma basah itu berkurang jika mengering?”. Ia menjawab: Ya. Lalu beliau melarang hal itu. HR Imam Lima.

Hadis ke-67: 

Dari Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah saw melarang jual beli yg kemudian dgn yg kemudian, yakni hutang dgn hutang. HR Ishaq dan al-Bazzar.

Hadis ke-68: 

Dari Zaid Ibnu Tsabit r.a bahawa Rasulullah saw memberi keringanan dlm ariyah (pohon yg diserahkan perawatannya pada org lain utk diambil buahnya); utk dijual buahnya dgn tangkainya dgn menggunakan takaran. Muttafaq Alaihi. Menurut riwayat Muslim Rasulullah saw memberi keringanan dlm ariyah, iaitu penghuni rumah (pemilik pohon yg menyerahkan perawatan pohon tersebut kpd org lain) boleh memberi kurma basah dgn kurma kering agar mrk dpt memakan kurma basah.

Hadis ke-69: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw memberi keringanan menjual buah kurma ariyah yg masih ditangkainya (basah) dgn kurma kering selama masih kurang dari 5 wasaq (1 wasaq:21 kg). Mt Alaihi.

Hadis ke-70: 

Ibnu Umar r.a berkata: Rasulullah saw melarang menjual buah-buahan yg blm kelihatan baik. Beliau melarang penjual dan pembeli. Muttafaq Alaihi. Dlm suatu riwayat: Apb beliau ditanya ttg buah yg baik, beliau bersabda: “Smpi penyakitnya hilang.”

Hadis ke-71: 

Dari Anas Ibnu Malik r.a bahawa Rasulullah saw melarang menjual buah2an sehingga baik. Ada org yg bertanya: Apa pertanda baiknya? Beliau menjawab: “Memerah atau menguning” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-72: 

Dari Anas Ibnu Malik r.a bahawa Nabi saw melarang menjual buah anggur hingga berwarna hitam dan menjual biji-bijian hingga keras. HR Imam Lima kecuali Nasai.

Hadis ke-73: 

Dari Jabir Ibnu Abdullah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Seandainya engkau menjual kurma kpd saudaramu, kemudian ia membusuk, maka tidak halal engkau mengambil apapun darinya. Dgn jln apa engkau boleh mengambil harta saudaramu secara tidak hak?” HR Muslim. Dlm suatu riwayatnya yg lain: Bahawa Nabi saw memerintahkan utk meletakkan (tidak menjual) kurma yg busuk.

Hadis ke-74: 

Dari Ibnu Umar r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Brgsiapa men jual pohon kurma stlh dikawinkan, maka buahnya adalah pemilik penjual pohon tersebut, kecuali jika pembeli memberikan persyaratan dahulu.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-75: 

Ibnu Abbas berkata: Nabi saw dtg ke Madinah dan penduduk nya biasa meminjamkan buahnya utk masa setahun dan dua tahun. Lalu beliau bersabda: “Brgsiapa meminjamkan buah maka hendaknya ia meminjamkannya dlm takaran, timbangandan masa tertentu.” Muttafaq Alaihi. Menurut riwayat Bukhari: “Brgsiapa meminjamkan sesuatu.”

Hadis ke-76: 

Abdurrahman Ibnu Abza dan Abdullah Ibnu Aufa r.a berkata: Kami menerima harta rampasan bersama Rasulullah saw dan dtglah beberapa petani dari Syam, lalu kami beri pinjaman kpd mrk berupa gandum, sya’irdan anggur kering (dlm suatu riwayat) dan minyak utk suatu masa tertentu. Ada org bertanya: Apakah mrk mempunyai tanaman? Kedua perawi menjawab: Kami tidak menanyakan hal itu kpd mrk. HR Bukhari.

Hadis ke-77: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Brgsiapa mengambil harta org dgn maksud mengembalikannya, maka Allah akan menolongnya utk dpt mengembalikannya dan brgsiapa mengambilnya dgn maksud menghabiskannya, maka Allah akan merusaknya” HR Bukhari.

Hadis ke-78: 

Aisyah r.a berkata: Aku berkata, wahai Rasulullah, sesungguh nya barang2 pakaian telah dtg pada si Fulan dari Syam. Seandainya baginda mengutus seseorg kpdnya, baginda akan dpt mengambil 2 buah pakaian dgn pembayaran nanti pada saat kemudahan. Lalu beliau mengutus seseorg kpd nya, namun pemiliknya menolak. HR Hakim dan Baihaqi.

Hadis ke-79: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Punggung haiwan yg digadaikan boleh dinaiki dgn membayar dan susu haiwan yg digadaikan boleh diminum dgn membayar. Bagi org yg menaiki dan meminumnya wajib membayar” HR Bukhari.

Hadis ke-80: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Barang gadaian tidak menutup pemilik yg menggadaikannya, keuntungan utknya dan kerugiannya menjadi tanggungannya” HR Abu Daud, Daruquthni dan Hakim.

Hadis ke-81: 

Dari Abu Rafi’ r.a bahawa Nabi saw pernah meminjam unta muda dari seseorg. Kemudian beliau menerima unta zakat, lalu beliau menyuruh Abu Rafi’ utk mengembalikan hutang untanya kpd org tersebut. Abu Rafi’ berkata: Aku hanya menemukan unta berumur empat tahun. Beliau bersabda: “Berikan lah kpdnya, krn sebaik2 org ialah yg paling baik melunasi hutang” HR Muslim.

Hadis ke-82: 

Dari Ali r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Setiap hutang yg menarik manfaat adalah riba.” HR Harits Ibnu Abu Usamah.

Hadis ke-83: 

Menurut riwayat Baihaqi ada saksi lemah dari Fadlalah Ibnu Ubaid.

Hadis ke-84: 

Ada hadis lain yg diriwayatkan Bukhari secara mauquf dari Abdullah Ibnu Salam.

Hadis ke-85: 

Dari Abu Bakar Ibnu Abdur Rahman bahawa Abu Hurairah r.a berkata: Aku mendgr Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa menemukan brgnya benar2 berada pada org yg jatuh muflis, maka dia lebih berhak terhadap brg tersebut dpd org lain.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-86: 

Abu Daud dan Malik meriwayatkan dari Abu Bakar Ibnu Abdur Rahman secara mursal dgn lafaz: “Jika ada org yg menjual brg, kemudian pembeli brg tersebut jatuh miskin padahal ia blm membayar apapun dari harganya, sdg penjual masih mendptkan brgnya utuh, maka ia lebih berhak terhadap brg tersebut; jika pembelinya meninggal dunia maka brg tersebut menjadi milik org2 yg memberi hutang” HR Abu Daud.

Hadis ke-87: 

Abu Daud dan Ibnu Majah meriwayatkan hadis dari Umar Ibnu Khaladah bahawa ia berkata: Kami dtg kpd Abu Hurairah r.a menanyakan ttg teman kami yg muflis, lalu ia berkata: Aku berikan kpdmu suatu kettpan hukum dari Rasulullah saw, iaitu: “Brgsiapa muflis atau meninggal dunia, lalu org itu mendptkan brgnya masih utuh, maka ia lebih berhak atas brg tersebut.” HR Hakim dan Abu Daud.

Hadis ke-88: 

Dari Amar Ibnu al-Syarid, dari ayahnya r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Org mampu yg menangguhkan pembayaran hutang dihalalkan kehormatannya dan siksanya.” HR Abu Daud dan Nasai.

Hadis ke-89: 

Abu Said Al-Khudry r.a berkata: Pada zaman Rasulullah saw ada seseorg terkena musibah rosak membusuk buah2an yg dibelinya, lalu hutangnya meningkat dan muflis. Rasulullah saw lalu bersabda: “Bersedekah lah kpdnya.” Lalu org2 bersedekah kpdnya, namun blm cukup melunasi hutangnya. Maka bersabdalah Rasulullah saw kpd org2 yg menghutanginya: “Ambillah apa yg kalian dptkan krn hanya itulah milik kalian” HR Muslim.

Hadis ke-90: 

Dari Ibnu Kaab Ibnu Malik, dari ayahnya r.a bahawa Rasulullah saw pernah menahan harta benda milik Muaz dan menjualnya utk melunasi hutangnya. HR Daruquthni.

Hadis ke-91: 

Ibnu Umar r.a berkata: Aku dihadapkan pada Nabi saw waktu perang Uhud ketika aku berumur 14 tahun, namun beliau blm memboleh kanku (utk ikut berperang). Aku dihadapkan lagi pada waktu perang khandaq ketika aku berumur 15 tahun dan beliau membolehkanku. Muttafaq Alaihi. Dlm suatu riwayat Baihaqi: Beliau blm membolehkanku dan blm menganggapku telah dewasa. Hadis sahih menurut Ibnu Khuzaimah.

Hadis ke-92: 

Athiyyah al-Quradhy r.a berkata: Kami dihadapkan pada Nabi saw waktu perang Quraidah. Lalu org yg telah tumbuh bulunya dibunuh dan yg blm tumbuh bulunya dibebaskan, sdg aku termasuk org yg blm tumbuh bulunya, maka aku dibebaskan. HR Imam Empat.

Hadis ke-93: 

Dari Amar Ibnu Syuaib, dari ayahnya, dari datuknya r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tidak diperbolehkan bagi seorg isteri memberikan sesuatu kecuali dgn seizin suaminya.” Dlm suatu lafaz: “Tidak diperbolehkan bagi seorg isteri mengurus hartanya yg dimiliki oleh suaminya.” HR Ahmad dan para pengarang kitab al-Sunan kecuali Tirmizi.

Hadis ke-94: 

Dari Qabolehh Ibnu Mukariq r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya meminta2 tidak dihalalkan kecuali bagi salah seorg di antara 3 mcm org, iaitu: Org yg menanggung hutang org lain, ia boleh meminta2 hingga dpt melunasinya, kemudian dia berhenti; org yg terkena musibah yg menghabiskan hartanya. Ia boleh meminta2 hingga mendptkan sandaran hidup; dan org yg ditimpa kefakiran hingga 3 org yg mengetahuinya dari kalangan kaumnya berkata: Si Fulan telah ditimpa kefakiran, dia dibolehkan meminta2” HR Muslim.

Hadis ke-95: 

Dari Amar Ibnu Auf alMuzany r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Perdamaian itu halal antara kaum muslimin, kecuali perdamaian yg mengharamkan hal yg haram atau menghalalkan hal yg haram. Kaum muslim wajib berpegang pada syarat2 mrk, kecuali syarat yg mengharamkan hal yg halal atau menghalalkan yg haram.” HR Tirmizi

Hadis ke-96: 

Ibnu Hibban menilainya sahih dari hadis Abu Hurairah r.a.

Hadis ke-97: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Jgnlah seseorg melarang jirannya memasang kayu galangan pada temboknya.” Kemudian Abu Hurairah berkata: Knp aku lihat kalian berpaling darinya? Demi Allah, aku benar2 akan menaruh kayu2 itu di atas pundakmu. Mt. Alaihi.

Hadis ke-98: 

Dari Abu Humaid al-Saidy r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tidak halal bagi seseorg mengambil tongkat saudaranya dgn tanpa redhanya.” HR Ibnu Hibban dan Hakim.

Hadis ke-99: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Penangguhan (pembayaran hutang) org kaya itu suatu kesesatan. Apb seseorg di antara kamu hutangnya dipindahkan kpd org yg mampu, hendaknya ia menerima.” Muttafaq Alaihi. Menurut suatu riwayat Ahmad: “Brgsiapa (hutangnya) dipindahkan, hendaknya ia menerima.”

Hadis ke-100: 

Jabir r.a berkata: Ada seorg laki2 di antara kami meninggal dunia, lalu kami memandikannya, menutupinya dgn kapas dan mengkafaninya. Kemudian kami mendtgi Rasulullah saw dan kami tanyakan: Apakah baginda akan menyolatkannya?. Beliau melangkah beberapa langkah kemudian bertanya: “Apakah ia mempunyai hutang?” Kami menjawab: Dua dinar. Lalu beliau kembali. Maka Abu Qatadah menanggung hutang tersebut. Ketika kami mendtginya, Abu Qatadah berkata: Dua dinar itu menjadi tanggunganku. Lalu Rasulullah saw bersabda: “Betul2 engkau tanggung dan mayat itu terbebas darinya.” Ia menjawab: Ya. Maka beliau menyolatkannya. HR Ahmad, Abu Daud dan Nasai.

Hadis ke-101: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bila didtgkan kpd beliau org meninggal yg menanggung hutang, baginda bertanya: Apakah dia meninggalkan sesuatu utk melunasi hutangnya?” Jika dikatakan bahawa dia meninggalkan sesuatu utk melunasi hutangnya, beliau menyolatkannya. Jika tidak, beliau bersabda: “Solatlah atas temanmu ini.” Tatkala Allah telah memberikan beberapa kemenangan kpdnya, beliau bersabda: “Aku lebih berhak pada kaum mukminin dpd diri mrk sendiri. Maka brgsiapa meninggal dan dia memiliki hutang, akulah yg melunasinya.” Muttafaq Alaihi. Menurut suatu riwayat Bukhari: “Maka brgsiapa mati dan tidak meninggalkan harta pelunasan…”

Hadis ke-102: 

Dari Amar Ibnu Syuaib, dari ayahnya, dari datuknya r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tiada tanggungan dlm pelaksanaan had.” HR Baihaqi.

Hadis ke-103: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Allah berfirman: Aku menjadi org ke 3 dari 2 org yg bersekutu selama salah seorg dari mrk tidak berkhianat kpd temannya. Jika ada ya berkhianat, aku keluar dari (persekutuan) mrk” HR Abu Daud..

Hadis ke-104: 

Dari al-Saib al-Mahzumy r.a bahawa dia dahulu adalah sekutu Nabi saw seblm beliau diangkat menjadi Rasul. Ketika dia dtg pada hari penaklukan kota Mekkah, beliau bersabda: “Selamat dtg wahai saudaraku dan sekutuku.” HR Ahmad, Abu Daud dan Ibnu Majah.

Hadis ke-105: 

Abdullah Ibnu Masud r.a berkata: Aku, Ammar dan Saad ber sekutu dlm harta rampasan yg akan kami peroleh dari perang Badar. HR Nasai.

Hadis ke-106: 

Jabir Ibnu Abdullah r.a berkata: Aku akan keluar menuju Khaibar, lalu aku menghadap Nabi saw dan beliau bersabda: “Jika engkau menemui wakilku di Khaibar, ambillah darinya 15 wasaq.” HR Abu Daud.

Hadis ke-107: 

Dari Urwah al-Bariqy r.a bahawa Rasulullah saw pernah mengutusnya dgn wang satu dinar utk membelikan beliau haiwan korban. Hadis Bukhari meriwayatkannya di tengah2 suatu hadis sbgmn tersebut dlm hadis dahulu (no.40).

Hadis ke-108: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw mengutus Umar utk mengambil zakat. Hadis. Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-109: 

Dari Jabir r.a bahawa Nabi saw menyembelih 63 ekor (dari 100 ekor) dan menyuruh Ali r.a utk menyembelih sisanya. HR Muslim.

Hadis ke-110: 

Dari Abu Hurairah r.a ttg kisah pelaku (zina), Nabi saw bersabda: “Pergilah, wahai Unais, menemui perempuan org ini. Jika ia mengaku, rejamlah dia” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-111: 

Abu Zar r.a berkata: Rasulullah saw bersabda kpdku: “Katakan lah yg benar walaupun ia pahit.” HR Ibnu Hibban.

Hadis ke-112: 

Dari Samurah Ibnu Jundab bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tgn bertggjwb terhadap apa yg ia ambil smpi ia mengembalikannya.” HR Ahmad dan Imam Empat.

Hadis ke-113: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tunaikanlah amanat kpd org yg memberimu amanat dan jgnlah berkhianat kpd org yg menghianatimu.” HR Tirmizi dan Abu Daud.

Hadis ke-114: 

Yakla Ibnu Umayyah r.a berkata: Rasulullah saw bersabda kpdku: “Apb utusanku dtg kpdmu, berikanlah kpd mrk 30 baju besi.” Aku berkata: Wahai Rasulullah, apakah pinjaman yg ditanggung atau pinjaman yg dikembalikan? Beliau bersabda: “Pinjaman yg dikembalikan” HR Ahmad, Abu Daud dan Nasai.

Hadis ke-115: 

Dari Shafwan Ibnu Umayyah r.a bahawa Nabi saw meminjam darinya beberapa baju besi sewaktu perang Hunain. Ia bertanya: Apakah ia rampasan, wahai Muhammad. beliau menjawab: “Tidak, ia pinjaman yg ditanggung” HR Abu Daud, Ahmaddan Nasai.

Hadis ke-116: 

Hakim juga meriwayatkannya dgn saksi lemah dari Ibnu Abbas.

Hadis ke-117: 

Dari Said Ibnu Zaid r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa mengambil sejengkal tanah dgn zalim, Allah akan mengalungkan kpdnya dari tujuh lapis bumi.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-118: 

Dari Anas r.a bahawa Nabi saw sdg berada di rumah salah seorg isterinya. Lalu salah seorg isterinya yg lain mengutus seorg pelayan membawa sebuah piring yg berisi makanan. Kemudian dia (isteri yg serumah dgn baginda) memukul dgn tgnnya dan pecahlah piring tersebut. Beliau menangkupkan piring itu dan meletakkan makanan di atasnya, lalu bersabda: “Makanlah.” Kemudian beliau mengembalikan piring yg baik kpd pelayan itu dan menyimpan piring yg pecah. HR Bukhari dan Tirmizidan dia menyebut pemukul tersebut adalah Aisyahdan menambahkan: Nabi saw bersabda: “Makanan diganti makanan dan bejana diganti bejana.”

Hadis ke-119: 

Dari Rafi’ Ibnu Khadij r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa menanam di atas tanah suatu kaum tanpa seizin mrk, maka ia tidak memiliki apapun dari tanaman itu, namun ia mendpt nafkah (belanja).” HR Ahmad dan Imam Empat kecuali Nasai.

Hadis ke-120: 

Dari Urwah Ibnu al-Zubair r.a bahawa seorg sahabat Rasulullah saw berkata: Ada 2 org bertengkar mengadu kpd Rasulullah saw masalah tanah. Salah seorg di antara mrk telah menanam pohon kurma di atas tanah milik yg lain. Lalu Rasulullah saw memutuskan tanah ttp menjadi milik siempunya dan menyuruh pemilik pohon kurma utk mencabut pohonnya dan beliau bersabda: “Akar yg zalim tidak punya hak.” HR Abu Daud.

Hadis ke-121: 

Akhir hadis itu menurut pengarang2 kitab al-Sunan dari riwayat Urwah, dari Said Ibnu Zaid. Ttg maushul dan mursalnya hadis tersebut serta penentuan para perawinya masih ada pertentgn.

Hadis ke-122: 

Dari Abu Bakrah r.a bahawa Nabi saw bersabda pada khutbah nya hari raya Kurba di Mina: “Sesungguhnya darahmu dan hartamu adalah haram atasmu sbgmn haramnya harimu ini, pada blnmu ini, di negerimu ini.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-123: 

Jabir Ibnu Abdullah r.a berkata: Rasulullah saw telah menetap kan berlakunya syuf’ah (hak membeli bhg dari dua org yg bersekutu) pada setiap sesuatu yg blm dibagi. Apb telah dibatasi dan telah diatur peraturan nya, maka tidak berlaku syuf’ah. Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-124: 

Menurut riwayat Muslim: Syu’fah itu berlaku dlm setiap persekutuan, baik dlm tanah, kampungatau kebun. Tidak boleh (dlm suatu lafaz) tidak halal menjualnya hingga ditawarkan kpd sekutunya. Menurut riwayat Thahawi: Nabi saw menetapkan berlakunya Syuf’ah dlm segala sesuatu.

Hadis ke-125: 

Anas Ibnu Malik r.a berkata bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tetangga sebelah rumah lebih berhak terhadap rumah itu” HR Nasai.

Hadis ke-126: 

Dari Abu Rafi r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tetangga itu lebih berhak krn kedktannya” HR Bukhari dan Hakim.

Hadis ke-127: 

Dari Jabir r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tetangga itu lebih berhak dgn syuf’ah tetangganya, dia dinanti (walaupun sdg pergi) jika jln mrk satu” HR Ahmad dan Imam Empat.

Hadis ke-128: 

Dari Ibnu Umar bahawa Nabi saw bersabda: “Syuf’ah itu laksana melepaskan unta.” HR Ibnu Majah dan al-Bazzar dan tambahan: “Tiada syuf’ah bagi org yg pergi.”

Hadis ke-129: 

Dari Shuhaib r.a bahawa Nabi saw bersabda: “3 hal yg didlm nya ada berkat adalah jual beli bertempuh, berqiradl (memberikan modal kpd seseorg hasil dibagi dua) dan mencampur gandum dgn sya’ir utk makanan di rumah, bukan utk dijual” HR Ibnu Majah.

Hadis ke-130: 

Dari Hakim Ibnu Hizam bahawa disyaratkan bagi seseorg yg memberikan modal sbg qiradl, iaitu: Jgn menggunakan modalku utk brg yg bernyawa, jgn membawanya ke laut dan jgn membawanya di tengah air yg mengalir. Jika engkau melakukan salah satu di antaranya, maka engkaulah yg menanggung modalku. HR Daruquthni. Malik berkata dlm kitabnya AlMuwatta dari Ala Ibnu Abdur Rahman Ibnu Yaqub dari ayahnya dari datuknya: Bahawa dia pernah menjlnkan modal Utsman dgn keuntungan dibagi dua.

Hadis ke-131: 

Dari Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah saw pernah mempekerja kan penduduk Khaibar dgn memperoleh stgh dari hasilnya berupa buah2an dan tanaman. Muttafaq Alaihi. Dlm suatu riwayat BukhariMuslim: Mrk meminta beliau menetapkan mrk mengerjakan tanah (Khaibar) dgn memperoleh stgh dari hasil kurma, maka Rasulullah saw bersabda: “Kami ttpkan kalian dgn ketentuan spt itu selama kami menghendaki.” Lalu mrk mengakui dgn kettpan itu smpi Umar mengusir mrk. Menurut riwayat Muslim: Bahawa Rasulullah saw memberikan pohon kurma dan tanah Khaibar kpd kaum Yahudi di Khaibar dgn perjanjian mrk mengerjakan dgn modal mrk dan bagi mrk stgh dari hasil buahnya.

Hadis ke-132: 

Hanzalah Ibnu Qais r.a berkata: Aku bertanya kpd Rafi’ Ibnu Khadij ttg menyewakan tanah dgn emas dan perak. Ia berkata: Tidak apa2. Org2 pada zaman Rasulullah saw menyewakan tanah dgn imbalan pepohonan yg tumbuh di tmpt perjlnan air, pangkal2 parit dan aneka tumbuhan. Lalu dari tetumbuhan itu ada yg hancur dan ada yg selamat, sdg org2 tidak mempunyai sewaan lainnya kecuali ini. Maka Rasulullah saw melarang hal itu. Adapun imbalan dgn brg yg nyata dan terjamin, maka tidak apa2. HR Muslim. Dlm hadis ini ada penjelasan menyeluruh ttg larangan menyewakan tanah dlm hadis Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-133: 

Dari Tsabit Ibnu ad-Dlahak r.a bahawa Rasulullah saw melarang muzara’ah (sama dgn musaqat iaitu memberikan tanah garapan kpd org lain dgn bagi hasil menurut perjanjian) dan memerintahkan sewa menyewakan. HR Muslim.

Hadis ke-134: 

Ibnu Abbas berkata: Rasulullah saw berbekam dan memberi kan upah kpd org yg membekamnya. Seandainya hal itu haram beliau tidak akan memberinya upah. HR Bukhari.

Hadis ke-135: 

Dari Rafi’ Ibnu Khadij r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Pekerjaan tukang bekam adalah jelek” HR Muslim.

Hadis ke-136: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Allah berfirman: 3 org yg Aku menjadi musuhnya pada hari kiamat ialah: Org yg memberi perjanjian dgn namaKu kemudian berkhianat, org yg menjual org merdeka lalu memakan harganya dan org yg mempekerjakan seorg pekerja yg bekerja dgn baik, namun ia tidak memberikan upahnya” HR Muslim.

Hadis ke-137: 

Dari Ibnu Abbas r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Hal yg paling patut kamu ambil upahnya ialah Kitabullah” HR Bukhari.

Hadis ke-138: 

Dari Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Berikan lah kpd pekerja upahnya seblm mengering keringatnya” HR Ibnu Majah.

Hadis ke-139: 

Dlm masalah ini ada hadis dari Abu Hurairah r.a riwayat Abu Yakla dan Baihaqi dan dari Jabir riwayat Tabrani namun semuanya lemah.

Hadis ke-140: 

Idem (?)

Hadis ke-141: 

Dari Abu Said Al-Khudry r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Brgsiapa mempekerjakan seorg pekerja hendaknya ia menentukan upahnya.” HR Abdul Razzaq dlm hadis munqathi’.

Hadis ke-142: 

Dari Urwah, dari Aisyah r.ha bahawa Nabi saw bersabda: “Brgsiapa memakmurkan tanah yg tidak dimiliki oleh siapapun maka ia lebih berhak dgn tanah tersebut.” Urwah berkata: Umar memberlakukan hukum itu pada masa khilafahnya. HR Bukhari.

Hadis ke-143: 

Dari Said Ibnu Zaid r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Brgsiapa menghidupkan tanah mati, maka tanah itu miliknya.” HR Imam 3.

Hadis ke-144: 

Dari Ibnu Abbas r.a bahawa al-Shab Ibnu Jatsamah Al-Laitsy memberitahukan kpdnya bahawa Nabi saw bersabda: “Tiada pembatasan tanah kecuali milik Allah dan RasulNya.” HR Bukhari.

Hadis ke-145: 

Dari Ibnu Abbas r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Jgn membuat kesusahan dan jgn membalasnya” HR Ahmad dan Ibnu Majah.

Hadis ke-146: 

Dlm riwayatnya yg lain ada hadis serupa dari Abu Said, dlm kitab alMuwatta hadis itu mursal.

Hadis ke-147: 

Dari Samurah Ibnu Jundab r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa membatasi suatu tanah, maka ia menjadi miliknya.” HR Abu Daud.

Hadis ke-148: 

Dari Abdullah Ibnu Mughaffal bahawa Nabi saw bersabda: “Brgsiapa mengali sebuah sumur, maka baginya 40 hasta utk minuman ternaknya” HR Ibnu Majah.

Hadis ke-149: 

Dari Alqamah Ibnu Wail, dari ayahnya, bahawa Nabi saw memberikan kpdnya sepetak tanah di Hadramaut. HR Abu Daud dan Tirmizi.

Hadis ke-150: 

Dari Umar r.a bahawa Nabi saw memberi tanah kpd Zubair sejauh lari kudanya, maka dia melarikan kudanya hingga berhenti. Kemudian ia melempar cemetinya. Lalu beliau bersabda: “Berikan padanya sejauh lemparan cemetinya” HR Abu Daud.

Hadis ke-151: 

Salah seorg sahabat r.a berkata: Aku berperang bersama Rasulullah saw dan aku mendgr beliau bersabda: “Org2 bersekutu dlm 3 hal: rerumputan, air dan api” HR Ahmad dan Abu Daud.

Hadis ke-152: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Apb ada org meninggal dunia terputuslah amalnya kecuali dari 3 hal, iaitu: Sedekah jariyah (yg mengalir) atau ilmu yg bermanfaat atau anak soleh yg mendoakan utknya” HR Muslim.

Hadis ke-153: 

Ibnu Umar berkata: Umar r.a memperoleh bahagian tanah di Khaibar, lalu menghadap Nabi saw utk meminta petunjuk dlm mengurusnya. Ia berkata: Wahai Rasulullah, aku memperoleh sebidang tanah di Khaibar, yg menurutku, aku blm pernah memperoleh tanah yg lebih baik dpdnya. Beliau bersabda: “Jika engkau mahu, wakafkanlah pohonnya dan sedekahkanlah hasil (buah)nya.” Ibnu Umar berkata: Lalu Umar mewakafkannya dgn syarat pohon nya tidak boleh dijual, diwariskan dan diberikan. Hasilnya disedekahkan kpd kaum fakir, kaum kerabat, para hamba sahaya, org yg berada di jln Allah, musafir yg kehabolehn bekal dan tamu. Pengelolanya boleh memakannya dgn sepantasnya dan memberi makan sahabat yg tidak berharta. Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-154: 

Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah saw mengutus Umar utk memungut zakat (hadis dan didlmnya disebutkan) adapun Khalid, dia telah mewakafkan baju2 besi dan peralatan perangnya utk membela jln Allah. Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-155: 

Dari Nu’man Ibnu Basyir (Imam Hanafi) bahawa ayahnya pernah menghadap Rasulullah saw dan berkata: Aku telah memberikan kpd anakku ini seorg hamba milikku. Lalu Rasulullah saw bertanya: “Apakah setiap anakmu engkau berikan spt ini?” Ia menjawab: Tidak. Rasulullah saw bersabda: “Kalau begitu, tariklah kembali.” Dlm suatu lafaz: Menghadaplah ayahku kpd Nabi saw agar menyaksikan pemberiannya kpdku, lalu beliau bersabda: “Apakah engkau melakukan hal ini terhadap anakmu seluruhnya?”. Ia menjawab: Tidak. Beliau bersabda: “Takutlah kpd Allah dan berlakulah adil terhadap anak2mu.” Lalu ayahku pulang dan menarik kembali pemberian itu. Muttafaq Alaihi. Dlm riwayat Muslim beliau bersabda: “Carikan saksi lain selain diriku dlm hal ini.” Kemudian beliau bersabda: “Apakah engkau senang jika mrk (anak2mu) sama2 berbakti kpdmu?”. Ia Menjawab: Ya. Beliau bersabda: “kalau begitu, jgn lakukan”

Hadis ke-156: 

Dari Ibnu Abbas r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Org yg menarik kembali pemberiannya bagaikan anjing yg muntah kemudian menjilat kembali muntahannya.” Muttafaq Alaihi. Dlm riwayat Bukhari: “Kami tidak mempunyai perumpamaan yg buruk, bagi org yg menarik kembali pemberian nya bagaikan anjing yg muntah kemudian menjilat kembali muntahannya.”

Hadis ke-157: 

Dari Ibnu Umar dan Ibnu Abbas bahawa Nabi saw bersabda: “Tidak halal bagi seorg muslim memberikan suatu pemberian kemudian menariknya kembali, kecuali seorg ayah yg menarik kembali apa yg diberikan kpd anaknya” HR Ahmad dan Imam Empat.

Hadis ke-158: 

Aisyah r.ha berkata: Rasulullah saw pernah menerima hadiah dan membalasnya. HR Bukhari.

Hadis ke-159: 

Ibnu Abbas r.a berkata: Ada seseorg memberi seekor unta kpd Rasulullah saw, lalu beliau membalasnya dan bertanya: “Apakah engkau telah rela?” Ia menjawab: Tidak. Lalu beliau menambah dan bertanya: “Engkau telah rela?” Ia menjawab: Tidak. Lalu beliau menambah lagi dan bertanya: “Engkau telah rela?” Ia menjawab: Ya. HR Ahmad.

Hadis ke-160: 

Dari Jabir r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Umra (memberikan rumah kpd org lain dgn ucapan: Aku memberikan rumah ini seumur hidupmu) itu menjadi milik bagi org yg diberi.” Muttafaq Alaihi. Menurut riwayat Muslim: “Jagalah hartamu dan jgnlah menghamburkannya, krn brg siapa ber umra maka ia menjadi milik org yg diberi umra selama ia hidup dan mati dan menjadi milik keturunannya.” Umra yg diperbolehkan oleh Rasulullah saw ialah bila ia berkata: Ia milikmu dan keturunanmu. Jika ia berkata: Ia milikmu selama engkau hidup, maka pemberian itu akan kembali kpd pemilik nya. HR Abu Daud dan Nasai: “Jgnlah memberi ruqba (memberi rumah kpd org lain dgn ucapan: Jika aku mati seblmmu, maka rumah ini menjadi milikmu dan jika engkau mati seblmku, maka rumah ini kembali padaku) dan umra krn brgsiapa menerima ruqba dan umra maka ia menjadi milik ahli warisnya.”

Hadis ke-161: 

Umar berkata: Aku pernah memberikan seekor kuda utk perjuangan di jln Allah, namun org yg diberi kuda itu membiarkannya. Lalu aku mengira bahawa dia akan menjualnya dgn harga yg murah. Maka aku tanyakan hal itu kpd Rasulullah saw dan beliau bersabda: “Jgn membelinya walaupun ia memberimu harga satu dirham.” Hadis Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-162: 

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Saling memberi hadiahlah kamu sekalian, agar kalian saling mencintai” HR Bukhari.

Hadis ke-163: 

Dari Anas r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: Saling memberi hadiahlah krn hadiah itu akan menghilangkan kedengkian” HR Al-Bazzar.

Hadis ke-164: 

Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw bersabda: “Wahai kaum muslimat, jgnlah sekali2 seorg wanita meremehkan pemberian jirannya walaupun hanya ujung kaki kambing” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-165: 

Dari Ibnu Umar r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Brgsiapa memberikan suatu hibah, ia lebih berhak utk menariknya seblm dibalas.” HR Hakim.

Hadis ke-166: 

Anas berkata: Nabi saw pernah melewati sebuah kurma di jln. Lalu bersabda: “Seandainya aku tidak khuwatir bahawa kurma itu dari zakat, nescaya aku memakannya.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-167: 

Zaid Ibnu Khalid al-Juhany berkata: Ada seseorg dtg kpd Nabi saw menanyakan ttg barang temuan. Beliau bersabda: “Perhatikan tmpt dan pengikatnya, lalu umumkan selama setahun. Jika pemiliknya dtg, berikan lah dan jika tidak, maka terserah engkau” Ia bertanya: Bgmn dgn kambing yg tersesat? Beliau menjawab: “Ia milikmuatau milik saudaramu atau milik serigala” Ia bertanya lagi: Bgmn dgn unta yg tersesat? Beliau bersabda: “Apa hubungannya dgnmu? Ia mempunyai kantong air dan sepatu, dia boleh dtg ke tmpt air dan memakan tetumbuhan, hingga pemiliknya menemukannya.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-168: 

Dari Zaid Ibnu al-Juhany r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa menyembunyikan haiwan yg tersesat, dia adalah org sesat selama blm mengumumkannya” HR Muslim.

Hadis ke-169: 

Dari Iyadl Ibnu Himar r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa menemukan brg hilang, hendaknya ia mencari kesaksian 2 org adil, menjaga tmpt dan pengikatnya, serta tidak menyembunyikan dan menghilang kannya. Apb pemiliknya dtg, dia lebih berhak dgnnya. Apbi tidak dtg, dia adalah harta Allah yg boleh diberikan kpd org yg dikehendaki” HR Ahmad dan Imam Empat kecuali Tirmizi.

Hadis ke-170: 

Dari Abdur Rahman Ibnu Utsman al-Taimy r.a bahawa Nabi saw melarang mengambil barang hilang milik org haji. HR Muslim.

Hadis ke-171: 

Dari Miqdam Ibnu Makdi Karib r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Ingatlah, tidak halal binatang buas bertaring, keledai negeri dan mengambil barang temuan milik org kafir mukahad (org kafir yg mengadakan perjanjian dgn kaum muslimin) kecuali ia tidak memerlukannya lagi” HR Abu Daud.

Hadis ke-172: 

Dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah saw bersabda: “Berikan bhg warisan kpd ahli warisnya, selebihnya adalah milik lelaki yg paling dkt” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-173: 

Dari Usamah Ibnu Zaid r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Org muslim tidak mewarisi harta org kafir dan org kafir tidak mewarisi harta org muslim” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-174: 

Dari Ibnu Masud r.a ttg (bahagian warisan) anak perempuan, cucu perempuan dan saudara perempuan -Nabi saw menetapkan: utk anak perempuan stgh, cucu perempuan seperenam (sbg penyempurna dua per3) dan selebihnya adalah milik saudara perempuan. HR Bukhari.

Hadis ke-175: 

Dari Abdullah Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tidak boleh saling mewarisi org yg berlainan agama” HR Ahmad, Imam Empatdan Tirmizi.

Hadis ke-176: 

Imran Ibnu Hushain r.a berkata: Ada seseorg dtg kpd Nabi saw dan berkata: Cucu lelaki dari putraku meninggal dunia, berapa bhgku dari harta peninggalannya? Beliau bersabda: “Utkmu seperenam.” Ketika dia berpaling beliau mmggilnya dan bersabda: “Utkmu seperenam lagi.” Ketika dia berpaling beliau mmggilnya dan bersabda: “Yg seperenam lagi itu sbg makanan” HR Ahmad dan Imam Empat.

Hadis ke-177: 

Dari Ibnu Buraidah, dari ayahnya r.a bahawa Nabi saw menetap kan bahagian seperenam utk nenek bila dibwhnya Tiada ibu (ibu sang mayat). HR Abu Daud dan Nasai.

Hadis ke-178: 

Dari al-Miqdam Ibnu Makdi Karib bahawa Rasulullah saw bersabda: “Paman dari pihak ibu menjadi pewaris org yg tidak memiliki ahli waris” HR Ahmad dan Imam Empat kecuali Tirmizi.

Hadis ke-179: 

Abu Umamah Ibnu Sahal r.a berkata: Umar mengirim surah kpd Abu Ubaidah bahawa Rasulullah saw bersabda: “Allah dan RasulNya menjadi pelindung org yg tidak punya pelindung dan paman dari pihak ibu menjadi pewaris org yg tidak memiliki ahli waris” HR Ahmad dan Imam Empat kecuali Abu Daud.

Hadis ke-180: 

Dari Jabir r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Apb anak yg lahir menangis, dia sudah menjadi ahli waris” HR Abu Daud.

Hadis ke-181: 

Dari Amar Ibnu Syuaib dari ayahnya dari datuknya bahawa Rasulullah saw bersabda: “Pembunuh tidak mendpt warisan apapun (dari yg dibunuh)” HR Nasai dan Daruquthni dan dikuatkan oleh Abdul Bar.

Hadis ke-182: 

Umar Ibnu al-Khattab r.a berkata: Aku mendgr Rasulullah saw bersabda: “Apa yg diperoleh oleh ayah atau anak adalah utk ashabah, siapapun dia.” HR Abu Daud, Nasai dan Ibnu Majah.

Hadis ke-183: 

Dari Abdullah Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Wala itu satu pertalian daging spt pertalian daging keturunan, dia tidak boleh dijual dan diberikan.” HR Hakim dari jln Syafie dari Muhammad Ibnu al-Hasan, dari Abu Yusuf.

Hadis ke-184: 

Dari Abu Qilabah, dari Anas r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Org yg paling mengetahui faraidl di antara kamu adalah Zaid Ibnu Tsabit” HR Ahmad dan Imam Empat kecuali Abu Daud.

Hadis ke-185: 

Dari Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Seorg muslim tidak berhak mewasiatkan sesuatu yg ia miliki kurang dari dua mlm (hari), kecuali jika wasiat itu tertulis disisinya.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-186: 

Saad Ibnu Waqqash r.a berkata: Aku berkata, wahai Rasulullah, aku mempunyai harta dan Tiada yg mewarisiku kecuali anak perempuanku satu2nya. Bolehkah aku bersedekah dgn dua per3 hartaku? Beliau menjwb: “Tidak boleh.” Aku bertanya: Apakah aku menyedekahkan setengahnya? Beliau menjwb: “Tidak boleh.” Aku bertanya lagi: Apakah aku sedekahkan sptga nya? Beliau menjawab: “Ya, sptga dan sptga itu bnyk. Sesungguhnya engkau meninggalkan ahli warismu kaya lebih baik dpd engkau meninggalkan mrk dlm keadaan fakir meminta2 kpd org.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-187: 

Dari Aisyah r.ha bahawa ada seorg lelaki menghadap Rasulullah saw dan berkata: Wahai Rasulullah, ibuku telah mati secara mendadak dan ia blm berwasiat. Aku kira, bila ia sempat berbicara ia akan bersedekah. Apa kah ia mendpt pahala jika aku bersedekah utknya? Beliau bersabda: “Ya.” Muttafaq Alaihi.

Hadis ke-188: 

Abu Umamah al-Bahily r.a berkata: Aku mendgr Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya Allah telah memberi hak kpd tiap2 yg berhak dan Tiada wasiat utk ahli waris” HR Ahmad dan Imam Empat kecuali Nasai.

Hadis ke-189: 

Daruquthni meriwayatkan dari hadis Ibnu Abbas r.a dgn tambahan di akhir hadis: “Kecuali ahli waris menyetujui.” Dan sanadnya hasan.

Hadis ke-190: 

Dari Muaz Ibnu Jabal r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya Allah mengizinkan kpdmu bersedekah sptga dari hartamu waktu kamu akan meninggal utk menambah kebaikanmu” HR Daruquthni.

Hadis ke-191: 

Ahmad dan Al-Bazzar juga meriwayatkan dari hadis Abu Darda.

Hadis ke-192: 

Ibnu Majah meriwayatkan dari hadis Abu Hurairah r.a dan semuanya dha’if, namun saling menguatkan. Wallahu a’lam.

Hadis ke-193: 

Dari Amar Ibnu Syu’aib, dari ayahnya, dari datuknya r.a bahawa Nabi saw bersabda: “Brgsiapa dititipi suatu titipan, maka Tiada tanggungan atasnya.” Riwayat Ibnu Majah dan dlm sanadnya ada kelemahan.

Comments

Popular posts from this blog

BULUGHUL MARAM: BAB ZUHUD DAN WARA

TIDUR PENUH BERKAT DAN PAHALA

KHUTBAH RASULULLAH DI ARAFAH