PENTINGNYA BERSAHABAT DENGAN SOLIHIN

Saya mengharapkan kpd kaum muslimin agar memperhatikan satu hal yg sgt penting, iaitu hendak nya selalu berhubungan dgn mrk yg sentiasa dkt dgn Allah (waliyullah) dan selalu mendtginya. Perbuatan ini dpt menyebabkan kekuatan amal agama serta mendtgkan kebaikan dan keberkatan dlm hidup kita. Rasulullah saw bersabda: “Maukah aku tunjukkan kpdmu suatu perkara yg menguatkan agama dan dgnnya kamu akan memperoleh kebaikan di dunia dan akhirat? Hendaklah kamu menyertai majlis2 ahli zikir (org yg selalu mengingat dan membesarkan Allah).” (Al-Hadis-Misykaat). 

Utk dpt menyertai mrk yg dkt dgn Allah, hendaknya kita mengetahui ciri-ciri sebenarnya org yg mencintai Allah dan Rasul-Nya. Ciri-ciri mrk ialah sentiasa melaksanakan sunah2 Nabi saw, sbb Allah telah menjadikan Nabi saw sbg teladan bagi umatnya. Allah berfirman: “Katakan (Wahai Muhammad), ‘Jika kamu benar2mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah akan mencintaimu dan mengampuni dosa2mu dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayg”  (QS Ali-Imran:31).

Oleh krn itu, brgsiapa mengikuti Rasulullah saw dgn sempurna, bererti ia waliyullah. Dan brgsiapa jauh dari sunah-sunahnya, maka ia telah jauh dari Allah dan terjauh dari rahmat-Nya. Para ahli tafsir menulis bahawa brgsiapa mengaku mencintai Allah ttp tidak mengikuti sunah Rasulullah saw maka ia adalah pendusta. Krn sudah menjadi kaedah dlm bercinta bahawa kita akan mencintai segala sesuatu yg berhubungan dgn yg kita cintai. Jika kita mencintai seseorg, kita pun akan mencintai rumahnya, temboknya, lantainya, tamannya, smpi haiwan peliharaannya. Seorg penyair mengutip ucapan Amrul Qais, kekasih Laila yg termasyhur:

Ketika aku lewat di kota Laila, aku cium dinding ini dan itu. Sebenarnya bukanlah kecintaan kpd kota itu yg menggetarkan hatiku, namun kecintaanku kpd org yg tinggal di kota itu

Seorg penyair lainnya berkata:

Kamu mengaku  mencintai Allah padahal perbuatanmu bertentgn dgn perintah-Nya. Seandainya cintamu itu sejati, nescaya kamu selalu mentaati-Nya. Sesungguhnya org yg mencintai selalu patuh kpd yg dicintainya

Rasulullah saw bersabda, “Seluruh umatku akan masuk syurga, kecuali yg tidak mahu.” Para sahabat r.a. bertanya, “Siapakah yg tidak mahu itu, ya Rasulullah? Jawab beliau, “Brgsiapa mentaatiku, ia akan masuk syurga dan brg siapa mengingkariku, maka dialah org yg tidak mahu.” Sabda beliau lainnya, “Tidak sempurna iman seseorg di antaramu sehingga segala keinginannya mengikuti apa yg kubawa.” (Misykat). Sungguh menghairankan org yg mengaku dirinya muslim ttp tidak mentaati Allah dan meninggalkan sunah2 RasulNya. Jika hal ini kita smpikan kpd mrk bahawa mrk meninggalkan sunah Nabi saw mrk tentu akan marah. Sa’di rah.a. berkata dlm sebuah syair, “Brgsiapa menentang Nabi, maka perjlnan apa pun yg ditempuhnya tidak akan smpi ke tujuan.” Siapa pun orgnya, jika menyeleweng dari sunah Nabinya, maka jln apa pun yg ia tempuh tidak akan smpi ke tmpt tujuan nya. 

Oleh sbb itu, stlh kita tahu bahawa seseorg itu adalah wali Allah, maka hendaknya kita selalu mendampinginya, bnyk berkhidmat kpdnya dan bnyk mengambil manfaat dari ilmunya, krn  hal itu akan menyebabkan peningkatan agama kita dan Nabi saw menyuruh kita agar selalu dkt dgn para kekasih Allah. Beliau bersabda, “Apb kalian melewati taman2 syurga, ambillah hasilnya.” Para sahabat bertanya, “Apakah  taman2 syurga itu ya Rasulullah?” Jawab Beliau, “Majlis2 ilmu.” (Tabrani - At-Targhib). Nabi saw juga bersabda, “Sesungguhnya Lukman Hakim berkata kpd anaknya, “Wahai anakku, sertailah para ulama dan dgrkanlah ucapan2 ahli hikmah, krn sesungguhnya Allah menghidup kan hati yg mati dgn nur hikmah sbgmn Dia menghidupkan tanah yg mati dgn air hujan.” (At-Targhib).

Seorg sahabat bertanya kpd Nabi saw, “Siapakah sahabat yg terbaik bagi kami?” Jawabnya, “Seseorg yg jika kamu melihatnya, kamu teringat Allah. Jika kamu mendgr ucapannya, pengetahuannmu mengenai Islam bertambah. Dan jika kamu melihat perilakunya, kamu teringat akhirat.” (At-Targhib). Hadis lain menyebutkan, “Hamba Allah yg terbaik adalah yg jika kamu melihatnya, kamu teringat Allah swt.” Allah berfirman: “Wahai org2 yg beriman, bertakwalah kamu kpd Allahdan hendaklah kamu bersama org2 yg benar.” (QS At-Taubah:119). Para ahli tafsir menafsirkan, maksud org2 yg benar dlm ayat ini ialah alim ulama ahli sunah dan para kekasih Allah. Brgsiapa berdktan dgn mrk, mendgr kan nasihat2t mrk dan melayani mrk, akan mendptkan tarbiyah dan kekuatan iman. Syaikh Akbar rah.a. menulis, “Seumur hidupmu tidak akan dpt menjauh kan diri dari kekuasaan hawa nafsu dan kemungkaran selama keinginanmu tidak disalurkan menurut perintah Allah dan sunah Nabi saw. 

Oleh sbb itu, jika engkau menjumpai kekasih Allah, tumbuhkanlah rasa hormat dlm hatimu, layanilah ia dgn baikdan ikutilah ajaran2nya. Jadilah engkau spt mayat di hadapannya, jgn engkau memiliki keinginan apa pun di hatimu. Jika mrk menyuruh, segeralah melaksanakannya. Apa yg dilarang olehnya, tinggal kanlah. Jika disuruh duduk, duduklah. Anggaplah apa pun perintahnya sbg tugas kita. Bermesyuaratlah dgnnya mengenai semua masalah agama dan ruhani, agar ia membimbingmu dan membawamu lebih dkt kpd Allah.”

Oleh sbb itu, berusahalah mencari kekasih2 Allah. Rasulullah saw bersabda, “Tiada suatu kaum yg mengingat Allah dlm suatu majlis, kecuali malaikat akan berkerumun mengelilinginya, rahmat akan bercucuran ke atasnya, diturun kan kpd mrk sakinahdan Allah akan mengingat mrk dlm majlis para malaikat. Ada kah kehormatan yg lebih terhormat bagi para mukmin dpd yg diberikan Allah dgn mengingat mrk di dlm majlisNya?” Dlm sabda Nabi saw. lainnya, “Sekum-pulan malaikat diutus kpd org2 yg mengingat Allah dgn ikhlas, kemudian mrk berkata, “Allah telah mengampuni dosa2mu yg telah lalu dan telah mtidak mahutikan amalmu yg buruk dgn yg baik.” 

Nabi saw juga bersabda, “Majlis mana pun yg tidak mengingat Allah dan tidak berselawat kpd Nabi saw akan menemui kekecewaan dan kerugian pada hari Kiamat.” Ada sebuah doa Nabi Daud a.s., “Ya Allah, jika Engkau melihat diriku tidak menyertai kumpulan org2 yg mengingatMu dan menghadiri kumpulan yg melalaikan Mu, maka patahkan lah kakiku.” Sebuah syair berbunyi, “Jika aku tidak mendgrNya dan melihat wajahNya, maka lebih baik aku menjadi buta dan tuli.” Abu Hurairah r.a. ber kata, “Suatu majlis yg mengingat dan membesarkan Allah akan memancar kan nur yg terlihat oleh ahli2 langit spt bintang2 bercahaya terlihat oleh ahli bumi.”

Suatu ketika Abu Hurairah r.a. pergi ke pasar dan mengumumkan kpd org2, “Saudara2, mengapa kamu duduk2 saja di sini padahal warisan Rasulullah saw sdg dibagi2kan di masjid?” Org2 pun berlarian ke masjid, ttp Tiada suatu barang pun yg dibagikan disana. Mrk pulang dgn kesal dan berkata, “Di sana tidak dibagikan apa-apa.” Abu Hurairah r.a. bertanya, “Lalu ada apa di sana?” Jawab mrk, “Sebhg org sdg membaca Al-Quran dan sebhg yg lain berzikir memuji dan membesarkan Allah.” Sahut Abu Hurairah r.a., “Itulah yg dimaksud dgn warisan Rasulullah saw” Imam Ghazali rah.a. menulis bnyk hadis yg serupa dgn hadis di atas. 

Rasulullah saw telah diperintah oleh Allah swt. agar selalu bersama2 mrk yg dkt dgnNya. Allah swt. berfirman: “Dan sabarkan lah dirimu bersama org2 yg berdoa kpd Rabbnya pada pagi dan ptg, mrk meng-hendaki ridhaNya dan jgnlah engkau palingkan kedua matamu dari mrk krn menghendaki perhiasan hidup di dunia. Dan jgnlah engkau mengikuti org yg telah Kami lalaikan hatinya dari mengingat Kami dan mengikuti hawa nafsunyadan adalah pekerjaannya berlebih2an.”  (QS Al-Kahfi: 28).

Dlm ayat ini, Rasulullah saw telah diperintah agar menjauhkan diri dari mrk yg melanggar batasan hukum Allah, lalai dari mengingat Allah swt.dan mengikuti hawa nafsunya. Bnyk hadis yg menunjukkan bahawa Nabi saw pernah bersyukur kpd Allah krn telah membangkitkan org2 soleh di antara umatnya, dimana beliau diperintahkan duduk bersama mrk. Adapun mrk ya selalu mengikuti budaya org2 kafir, org2 fasikdan org2 Nasrani dlm cara hidup dan tingkah laku mrk, baik dlm urusan agama atau dunia, hendak nya merenung, memeriksadan bertanya kpd diri sendiri akan keimanan mrk, jln manakah yg sdg mrk tempuh. Wahai insan yg lalai! Aku khuatir kalian tidak akan smpi ke Ka’bah krn jln yg kalian lalui menuju ke Turkistan.

Comments

Popular posts from this blog

BULUGHUL MARAM: BAB ZUHUD DAN WARA

TIDUR PENUH BERKAT DAN PAHALA

KHUTBAH RASULULLAH DI ARAFAH